Hur man blåser Sverige – del 1

I ett tal 2002 myntade den amerikanske författaren Michael Crichton ett begrepp som han kallade ”Murray Gell-Mann minnesförlusteffekten” (efter den amerikanske fysikern och Nobelpristagaren Murray Gell-Mann).

Begreppet handlar om vilken osund och farlig tilltro människor verkar ha till massmedia (utom just Expressen och Aftonbladet, enligt bottennoteringarna i Media Akademins Förtroendebarometer 2014).

Antag att du läser en artikel, eller ser på ett inslag, som handlar om ett ämne du behärskar mycket väl och ingående. Du märker sedan att ju mer du läser, desto fler felaktigheter upptäcker du, för att i vissa fall se totalt omkastade orsak-verkan sammanhang, s.k. ”våta gator orsakar regn” beskrivningar. Sedan vänder du irriterat, eller roat, sida för att omedelbart ta till dig övriga ”nyheter”, utan att längre ifrågasätta sanningshalten alls. Det är detta som är ”Gell-Mann minnesförlusteffekten” – vi glömmer att nästan allting som journalister beskriver är bristfälligt i bästa fall, eller fullständigt felaktigt i de flesta fall.

Det är därför både fascinerande och skrämmande att se vilket förtroende Sveriges Radio och Sveriges Television ges.

Förtroendebarometern 2014 (medier):
SR 73 %
SVT 71 %
DN 52 %
Google 47 %
Radio/TV 47 %
Lokal morgontidning 46 %
Wikipedia 28 %
TV4 33 %
Dagspress 29 %
Aftonbladet.se 14 %
Facebook 14 %
TV3 14 %
Aftonbladet 13 %
Expressen 10 %
Twitter 10 %

”Murray Gell-Mann minnesförlusteffekt” verkar alltså inte bara i ett lokalt och begränsat sammanhang, men fungerar på ett konsekvent sätt mellan olika mediakanaler.

Abraham Lincoln påstås (felaktigt) ha sagt:

”You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time”.

Men, i Sverige går det alltså att lura 71-73% av befolkningen, hela tiden.

”You can fool all of the people some of the time and some of the people all of the time and that is usually good enough”

De anställda på SR och SVT verkar inte begripa hur enkelt de manipuleras – de är inte immuna mot ”Murray Gell-Mann minnesförlusteffekt” och utgör inte heller någon akademisk elit (tvärtom!).

Här är alltså receptet på hur man ändrar politik, eller värderingar i Sverige – kapa agendan i SR och SVT! Många obskyra grupper har ju lyckats alldeles utmärkt med detta genom åren.

Det här inlägget postades i Civilisationsmognad. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur man blåser Sverige – del 1

  1. Zoltan skriver:

    Igår, onsdag den 12e mars, angreps Israel av ett stort antal (över 60) raketer och attacken fortsätter i skrivande stund (mars 13).

    Men, nästan ingen rapportering om detta i svensk media – en kort notis på SRs hemsida och en lika kortfattad (pliktskyldig?) notis hos Aftonbladet.

    Denna händelse anser svenska journalister vara ointressant, fastän detta isolerat kan komma att motivera en storskalig israelisk invansion av Gazaremsan, något som garanterat skulle beskrivas i ett mycket utförligt och bisarrt perspektiv.

  2. Odin lyckades ganska bra att blåsa stackar Gylfe reelt … ungefär 2000 år innan SVT och SR, och nästan lika länge innan svenska språket omstafvades 1906.

Vad tänker du på? Dela med dig!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s