Ske din vilja – 3 av 7

Tillkomme ditt rike

Kristus talar väldigt mycket om Guds rike: ”Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.” (Joh 18:36); ” Vad är då Guds rike likt? Det är som ett senapskorn som en man sätter i sin trädgård. Det växer och blir till ett träd, och himlens fåglar bygger bo bland grenarna.” (Luk 13:19), (Mark 4:30-33); ”Vad skall jag jämföra Guds rike med? Det är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; till slut blir alltsammans syrat.” (Luk 13:20-21).

Många av Kristus samtida hoppades att Messias skulle vara någon stridskämpe som skulle besegra ockupationen och återupprätta ett storslaget nytt rike. Men, Gud rike är inte någon världslig makt.

Kristus talar om något som inte finns i denna världen, men likväl ska det växa här hos oss. Det är en idé, som blir till en rörelse, som förändrar hur vi människor ser på varandra och som helt har förändrat världen.

Det är inte en politisk idé. Inte heller är det en filosofisk, eller någon vetenskaplig tanke.

Det är ett nytt budskap från Gud, ett nytt förbund med alla människor. ”Lev som jag själv visat er och som jag själv lärt er under min tid hos er”, säger Gud själv till oss.

Då kommer Guds rike, här och nu, till dig!

Det är ett budskap som ges i förtroende och i frivillighet, inte med makt, inte med tvång.

Men, det krävs också väldigt mycket för att komma in i Guds rike – frigörelse från materiella begär och en beredskap att när som helst ge allt till någon i nöd.

Det är ett rike som inte känner klimathot, utrotning, exploatering, förakt och girighet.

Det är ett rike som flödar av osjälviskhet, av sann tillit, av kärlek och tacksamhet för allt Gud skapat.

Det är ett rike vi alla som barn längtat efter, men verkar ha glömt bort.

Det är Guds rike – låt ditt rike komma!

Övriga inlägg i serien: Del 1, 2, 4, 5, 6 och 7

Det här inlägget postades i Katolsk Tro. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ske din vilja – 3 av 7

Vad tänker du på? Dela med dig!

