Fader Vår

Inom kort kommer en serie med sju inlägg som handlar om Herrens bön, ”Fader vår”.

Den bönen innehåller så oerhört mycket och jag kommer fundera över innehållet bakom varje mening. Det är mina egna funderingar, som kommer till mig då jag ber den bön Kristus själv lärt oss.

Jag hoppas du hittar inspiration att fundera vidare på liknande sätt. Det kräver en viss bekantskap med den kristna tron och dess rötter.

Om du tycker det verkar givande, så står dörrarna alltid öppna till Sveriges alla församlingar och kyrkor, där jag hoppas du kan hitta någon som kan fundera vidare tillsammans med dig.

Det här inlägget postades i Katolsk Tro. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fader Vår

  1. I o m att Jesus menade den som ”Guds familles bordsbön” – 1950-talsliturgiker, Dom Pius Parsch … etc. – anser du att den har anknytning till två GT-böner (som dykt upp i nya offertoriet)?

    • Zoltan skriver:

      HGL,

      Förstår inte riktigt frågan, för självfallet har Herrens bön anknytning till GT – Kristus var ju jude.

      Vilka specifika GT-böner tänker du på och vilken betydelse lägger du i detta?

Vad tänker du på? Dela med dig!

