En kakafoni av religioner?

En vanlig invändning mot religion brukar lyda: ”det finns många religioner och alla anser sig vara den rätta, vilket inte är möjligt. Alltså är alla religioner falska”.

Förutom att invändningen är ologisk, så finns där ändå ett litet korn av sanning. Självfallet är inte alla religioner sanna, men många religioner pekar på olika sätt mot något gemensamt: en Skapare av universum som vill rädda människan undan vår egen destruktivitet.

Religiösa analfabeter brukar gärna och ofta plocka delar ur Gamla Testamentets alla sammanhang för att försöka bevisa att den kristna tron och Gud är grym, människofientlig och orättvis. Detta är däremot ett bevis på en vettlös religiös analfabetism; en grumlig soppa av samma trams, enfald och fördomar som rasism.

Men, vilken religion är då den sanna?

I denna fråga är jag inte opartisk, men det finns faktiskt en religion som är helt och totalt unik.

Det finns nämligen bara en religion som säger att Skaparen av universum själv valde att bli en del av sin skapelse och i alla avseenden och på alla sätt dela människornas liv. Den religionen utgörs inte främst av någon bok, av en massa regler, eller av mystiska ritualer. Den religionens kärna handlar om att lyfta varje människa till frihet genom att efterlikna de tankar och det liv som universums Skapare själv visade under sin tid på jorden.

Detta är unikt! För, det handlar inte om, som i en viss asiatisk religion, att med olika tekniker tömma hjärnan och försöka smita från livet. Det handlar inte heller om att låta sig fängslas av något diffust ”öde”, något som många andra religioner gärna underkastar sina troende. (Dessa religioner har därmed effektivt hindrat sina civilisationer att utvecklas både socialt och vetenskapligt).

Den kristna tron handlar om att tillfullo omfamna livet; att göra oss fria från det materiellas skuggor och i flödet av den kärlek som har sin källa hos Skaparen använda alla våra förmågor för att bygga en bättre värld.

De gamla böckerna i Bibeln berättar mycket om hur Gud på olika sätt talat till oss och visar också med vilket övermod vi människor försökt skapa en värld utan Gud. Och böckerna i Gamla Testamentet visar tydligt hur snabbt dessa försök kollapsat – så som dagens värld är på väg att upprepa i en aldrig tidigare skådad skala.

De nyare böckerna i Bibeln talar om Skaparens tid som människa på jorden och hur de första människorna förvandlades, så som hans efterföljare i denna stund också förvandlas.

Den kristna tron är en religion som måste levas, inte läsas, lydas och förstås! Den kristna tron är en religion för levande, för livet och ljuset!

Läs nu, du som har ögon att läsa med!

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

Det kom en man som var sänd av Gud, hans namn var Johannes. Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, så att alla skulle komma till tro genom honom. Själv var han inte ljuset, men han skulle vittna om ljuset.

Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen. Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom. Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.

Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. Johannes vittnar om honom och ropar: Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig.

Av hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus. Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.

(Joh 1:1-18)

Det här inlägget postades i Katolsk Tro. Bokmärk permalänken.

Vad tänker du på? Dela med dig!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s