Funderingar – ”until the end of the age”

Detta inlägg ingår i en serie med personliga reflektioner kring någon av de texter som i kommande söndagens mässa kommer läsas i alla världens katolska kyrkor.

Kom och upplev denna text själv!

”De elva lärjungarna begav sig till Galileen, till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå. När de fick se honom där föll de ner och hyllade honom, men några tvivlade. Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ‘Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.'”

(Matt 28:16-20)

”Men några tvivlade”. Och nu var de inte längre tolv.

Inte ens de som i flera år vandrat tillsammans med Herren och själva sett alla mirakel förmådde ta till sig innebörden av Jesu förkunnelse, varken i detta ögonblick, eller tidigare.

Hur hade du reagerat? Visst är det lockande att våga påstå hur mycket mer trofasta vi hade varit, nu när vi ser allting i efterhand och i ett förklarande sammanhang.

Men, där uppe på det torra och steniga berget hade nog jag också haft svårt att ta till mig orden och händelserna. För, precis så brukar det vara när man befinner sig mitt i en pågående händelsekedja. Inte ens tolv vuxna män förmår begripa att de faktiskt står och ser och hör Gud, universums skapare i mänsklig gestalt, nyligen avrättad och efter flera dygn uppstånden från de döda.

Där förklarar Kristus att han är allsmäktig! Begriper lärjungarna vad han säger? Hur kan den allsmäktige ha blivit torterad och avrättad tillsammans med några simpla tjuvar?

Men, ändå – här står han!

Hur kan en människa förstå allt detta?

Det som verkar enklare att förstå är missionsbefallningen: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar”.

Men, även denna enkla uppmaning har ett stort djup. Kristus säger ”alla folk”, inte någon speciell grupp som tidigare. Minns ni händelserna under Kristi vandringar som expanderade frälsningen till alla folk? Vi kan se hur dessa tankar utvecklas hos Kristus; vi kan se hur Gud kan höra oss och ändra sig!

”Döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn”. Här kommer så ytterligare en omstörtande tanke! Är det tre gudar? Nej, från de tidigare generationernas möten med Fadern och Anden, så ser vi i Kristus ytterligare en manifestation av den ende Guden. Kristus föds, lever, dör och uppstår en gång i mänsklighetens historia. Detta är tiden då tidigare generationers profetior uppfylls! Detta är tiden då räddningen för varje människa blir synlig, enkel och alldeles nära. Enkel: räck ut din hand och överlämna dig till Jesus; bränn bort ditt gamla liv och börja ett helt nytt!

För Jesus säger också: ”håll alla de bud jag har gett er”. Vilka är de buden? Också det är något så enkelt att varje barn förstår det – men, vi vuxna verkar mala sönder denna medfödda förmåga. Att älska, villkorslöst.

”Och jag är med er alla dagar till tidens slut”.

Finns det något större löfte, något starkare?

Det här inlägget postades i Katolsk Tro. Bokmärk permalänken.

Vad tänker du på? Dela med dig!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s