”Enade vi stå, söndrade vi falla”

I samband med kurser, eller diskussioner om ledarskap i organisationer brukar det ibland dyka upp mer, eller mindre, tydliga insikter om hur avgörande en organisations kultur är för efterlevnaden av beslut. På engelska ”culture will defeat strategy every time”.

Detta var en tanke som slog mig när jag läste om senaste uppskattningen av antalet kristna kyrkor och samfund (43,000 sommaren 2012).

Vad är det i protestantismen som gör att många av dess medlemmar verkar välja splittring framför sammanhållning? Kan verkligen en individ sätta sig över historisk och kollektiv erfarenhet?

Jag kan bara konstatera att vargen lättare fångar lammen när de är skingrade…

Det här inlägget postades i Annat Kristet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Enade vi stå, söndrade vi falla”

  1. Jacob skriver:

    Vi är för fokuserade på läran inom den protestantiska rörelsen, och för lite på sakramenten.

    • Zoltan skriver:

      @Jacob,

      Om jag förstår dig rätt, så kan tolkandet orsaka splittring, medan trons gärningar kan vara samlande?

      Kanske var det en djupare tanke bakom Jesu ord: ”gör detta till min åminnelse”, istället för ”diskutera detta till min åminnelse”?

Vad tänker du på? Dela med dig!

