Den sjuka ateismen

I detta inlägg reflekterar jag kortfattat kring en artikel av min landsman Frank Furedi, tidigare professor i sociologi vid universitetet i Kent och engagerad i engelska ”Humanisterna”.

Furedi inleder sin artikel (Spiked – ”How atheism became a religion in all but name”) med att sätta ateismen i ett historiskt perspektiv. Då ateism endast var en insignifikant icke-tro på Gud/gudar och ateister vanligtvis karaktäriserade sig själva med riktiga idéer, som t.ex. demokrater, liberaler, fritänkare, etc. Men, idag är det alltfler som tar sin icke-tro på ett så stort allvar att ateismen blivit ett självändamål, som används för att angripa religionens ”fula huvud varhelst det sticker fram”. (Ännu ett bevis på hur ingenting faktiskt kan bli någonting!). Också Furedi kallar fenomenet ”Den Nya Ateismen”, ett fenomen vi alla känner igen och som uppträder mer dogmatiskt än de (alltid abrahamitiska) religioner som oftast angrips.

”in all but name the New Atheism has transformed itself not only into a secular religion but into an intensely intolerant and dogmatic secular religion.”

Ett exempel som Furedi nämner är Richard Dawkins beskrivning av religion som barnmisshandel: ”we should work to free the children of the world from the religions which, with parental approval, damage minds too young to understand what is happening to them” (Dawkins kompetensområde ligger inte inom teologi, eller psykologi, med det hindrar inte honom från att göra sig löjlig). Dessa ateistiska fanatiker beskriver gärna religion som ett gift, eller ett virus.

Furedi redogör så för hur denna perverterade ”icke-tro” förvandlats till något som mest liknar en ny religion (och som i Sverige närmast kan betraktas som en sekt)! Ett exempel är Alain de Botton, en ateist som föreslagit att bygga ateistiska tempel i Storbritannien (medan de svenska ateisterna har kopierat kyrkans alla sakrament – hur idiotiskt det än må verka).

Det ateistiska trossystemet har ersatt arvssynd med medicinska (ofta grumliga) föreställningar om lättskadade barn (t.ex. ADHD), medan ”de sju dödssynderna” har funnit sina sekulära versioner, som sexmissbruk (tidigare ”otukt”), övervikt (tidigare ”frosseri”), etc.

Furedi avslutar sin uppgörelse med ateismens egna talibaner genom en slutsats som de flesta troende delar och alltid har varnat för:

”the most powerful threat to the realisation of the human potential today comes, not from religion, but from the moral disorientation of Western secular culture.”

Men, i lilla Sverige fortsätter dock ”Humanisternas” tunnelseende och gödandet av fördomar, lögner och förakt – i brist på egna tänkare och förnyare…

Det här inlägget postades i Civilisationsmognad. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Den sjuka ateismen

  1. Zoltan skriver:

    Efter detta inlägg, kanske någon undrar om jag tror det finns något som kan kallas ”frisk ateism”?

    Visst finns det! Det är förmodligen normaltillståndet för de flesta ateister; människor som inte föraktar andras tro, som inte kan drömma om att organisera sig kring ingenting och som är öppna för att förstå mer om tillvaron i denna och andra världar.

    Jag är gift med en sådan ateist och de flesta av mina vänner är sådana ateister.

  2. hglundahl skriver:

    Och Charles Maurras var en sàdan agnostiker det mesta af sitt lif.

    I fängelset, falskeligen anklagad för medskuld till det som skedde judar kring Vel d’Hiv och utlemning till läger, bl a, omvände han sig.

    Sedan fins det de som äro sàdana i sin ungdom: C S Lewis, välbekant, Richard Wurmbrandt en tid, och factiskt äfven tvà tre ungdomscommunister: Fr Bryan Houghton (hvars conversionsfaddrar voro Jacques och Raïssa Maritain), Léon Degrelle, och Thomas Merton.

    Antar att Thor Heyerdahl förblef agnostiker, tyvärr. Hade gerna, gerna, gerna treffat honom i himlen …

  3. Zoltan skriver:

    För alla som länkas hit från ”Humanisternas” blogg, så kan det nu vara på sin plats att klargöra att det inte är jag som ideligen gör reklam för min blogg genom att klistra in länkar till denna blogg.

    Men, all reklam är bra reklam, särskilt när den är gratis.

    (Det är inte första gången detta sker – men, första gången jag påtalar förfarandet)

  4. Har den blivit sjuk? Ser den Gud? Eller hör den röster? Lite elchocker och spännremmar tar nog hallucinationerna ur ateismen skall Du se… Lycka till.

    • Zoltan skriver:

      @Kristian,

      Utgående från dina kommentarer, så kanske jag borde byta rubrik till ”Den korkade ateismen”? Du har ju absolut inget att tillföra någon diskussion och verkar njuta att ge begreppet ”nätpatrask” talrika exempel.

  5. Problemet är, att ateismen inte är korkad, även om Du gärna skulle vilja få det att framstå på det sättet. Den som tror på saker som bevisligen inte finns är nog den som i första hand bör anses som korkad, eller hur, vad det än råkar vara. Och vad beträffar din användning av personpåhopp och invektiv så är det ett tydligt exempel på brist på argument. Synd.

    • Zoltan skriver:

      @Kristian,

      Du bevisar ju ideligen sambandet mellan ateism och dumhet. Att du inte förstår inlägget är ju uppenbart, men var vänlig och notera att i detta fall är det en ateistisk f.d. professor i sociologi som beskriver den form av korkade ateism som du representerar.

      Har du ens läst den artikel jag åberopar, eller går du på tomgång?

      Nåväl, jag får väl korrigera mitt elaka tillmäle och kalla dig pajas istället. Nöjd?

Vad tänker du på? Dela med dig!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s