Norrsken!

Från klockan 20.00 (2011-12-02) och ca ett dygn framåt kan extra tjusiga norrsken komma att synas. Orsaken till spektaklet är solstormar från i onsdags (30/11).

I höjd med Stockholm/Oslo/Helsingfors kan norrskenet ses vid horisonten.

Den intresserade kan anmäla sig för kommande norrskensprognoser hos Geophysical Institute vid University of Alaska.

Det här inlägget postades i Vetenskap. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Norrsken!

  1. Zoltan skriver:

    Är det någon som såg något norrsken?

    Jag såg inte ett skvatt…

  2. Kristian Grönqvist skriver:

    Vi hade snöfall…

  3. Tobias J. skriver:

    Nej, det gjorde jag inte.
    Men när jag gjorde lumpen i Norrland stod jag vakt mitt ute i ingenstans en natt. Det fanns inga ljus i närheten. Endast stärnorna lös upp skogen och snön med ett kall blå nyans.
    Då började himmlen brinna i grönt och blått.
    Jag lade mig ner på rygg och bara flöt in i universum… det var min Damaskusupplevelse… helt förälskad i livet.
    Pax
    Tobais J.

Vad tänker du på? Dela med dig!

