Bibeltexten som försvann i frikyrkorna

Dagens evangelietext finns inte i protestanternas Bibel. Eller, så läser de texten väldigt snabbt och avsiktligen utan eftertanke.

Vår Gud, i mänsklig gestalt, säger till en av sina lärjungar:

”Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen.”

(Matt 16:18-19)

Men, någon annans vilja är att istället bygga väldigt många olika kyrkor (en per självutnämnd profet) och dödsrikets portar står vidöppna över alla dem som inverterat Guds bud. Några av dem lär att inget bindes på jorden, men att allt förblir löst och ledigt…

Du kan se Petri efterträdare fira den heliga mässan.

Varje ögonblick, sång och textmening i mässan har en egen betydelse och bakgrund. Du förstår innebörden om du passar på och frågar en troende katolik – då framträder något mycket mäktigt (en effekt som kan liknas vid att börja kunna läsa).

Bl.a. får du höra en sång som har sina anor tillbaka till tiden för de första kristna församlingarna (Kyrie Eléison) och även se hur det nya förbundet mellan Gud och människorna manifesteras i verklighet, så som Kristus själv bad oss:

Den natten då herren Jesus blev förrådd tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade: ”Detta är min kropp som offras för er. Gör detta till minne av mig.”

Likaså tog han bägaren efter måltiden och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod. Var gång ni dricker av den, gör det till minne av mig.”

(1 Kor 23-25)

Walk the talk!

(Uppdaterat 2011-08-22: Korrigerat länk till söndagens mässa med ca 1.5 miljon deltagare, vilket är något fler än normalt i min församling hemma)

Det här inlägget postades i Katolsk Tro. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bibeltexten som försvann i frikyrkorna

  1. HGL skriver:

    ÄR han St Petri efterträdare? You-Cat? No-Cat-But-A-Weasel, part 2 – jfr att denna onda pseudokatekes utgifvits på hans ansvar (ifall den nu icke felciterats på siten jag såg citaten på – reservation jag gör på del 1).

  2. HGL skriver:

    En ny upplaga af St Pius X’s katekes-verk (Första Begrepp, Lilla Katekesen, Stora Katekesen, Den Heliga Religionens Historia, Instruction om Festerna), evt. med förord om hvad (ganska litet, finge man hoppas) som deri kunde anses icke mer relevant eller modifierat t ex af upphäfvandet af 1054 års excommunicationer hade ju varit så mycket bättre.

  3. Stefan Herczfeld skriver:

    Evangelietexten hänger ihop med den första läsningen, dvs. andra halvan av Jesaja 22. Parallellerna är svåra att missa. Däremot kan man bli litet förvirrad av översättningarna: Shevna är kungens (förste) minister. Kungen är vid den tiden fortfarande av Davids & Salomos hus. Kungens uppgift är att vara Guds ställföreträdare i någon mening, och det viktigaste som de har att förvalta är lagen & templet, där den helige Ande (Shekinah) stigit ner, och det som är mötesplatsen mellan Gud och människor. Den ”förste ministern” har samma auktoritet och makt som kungen, och agerar på dennes uppdrag. Titeln används fortfarande på Jesu tid, men översätts då med tempelkommendant. Nycklar och kläder är viktiga kännetecken och redskap… Bältet heter t.ex. ”stolae”…

    Texten hänger vidare samman med Matt 18, där Jesus ger makten att binda & lösa till apostlarna kollektivt, även om sammanhanget där är syndernas förlåtelse, och med Matt 23, där han talar om att de som sätter sig i Mose stol (cathedra Mosae) binder bördor, men att man är tvingen att följa dem i det de säger, vilket i sin tur går tillbaks till 5 Mos 17, där Gud ger makten till prästerna / domarna – en makt som Jesus uppenbarligen erkänner!

    Vidare hänger Simons nya namn, Petrus, samman med Dan 2 & 7, där det redogörs för två drömmar (Nebudkanessars respektive Daniels), om 4 riken: Babylonien, Persien, Grekland/Makedonien/Alexander och Romarriket. Det att Guds rike skulle komma under romartiden var en viktig grund till att det fanns flera som anmälde sig som Messias, och det var därifrån Jesus hämtade beteckningen människosonen. I Dan 2:47 talas om stenen som skall ryckas loss från berget utan hjälp av en människohand. I verserna 34-35 får vi veta att stenen växer upp till ett stort berg.

    Det finns, som du påpekar, en hel del som inte alla kristna funderat igenom…

Vad tänker du på? Dela med dig!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s