Väktarrådet på Dagens Nyheter

Det finns många som gärna smickrar sig själva genom att kalla sig ”liberala”, ”moderna”, ”förnuftiga” och ”upplysta”. Reflexmässigt svartmålas de som råkar presentera en kritisk hållning till denna pompösa självförträfflighet.

Aktivt tystar dessa självutnämnda frihetens apostlar olika uttryck, som kunde bidra till att utveckla Sverige till ett mycket mänskligare land. Ofta återkommer jag i mina inlägg till denna kvävande likformighet som förlamat idébildning, diskussion och utveckling.

Tidningen Dagens Nyheter gav nyligen ett smakprov på denna ”liberala” form av hyckleri genom att censurera en artikel av Marcus Birro  (om Sveriges mest tabubelagda ämne, abort). Som kontrast presenterade däremot Svenska Dagbladet tidigare ett prov på både mod och civilkurage, på ledarplats – frågan var om abort alls kan diskuteras.

Svaret på den frågan ges genom väktarrådet på Dagens Nyheter.

För snart tjugo år sedan ringde jag en av DNs redaktörer för att få en förklaring till varför den tidningen då regelbundet publicerade förolämpande nidbilder av katolska sammanhang. Jag fick förstås inget bra svar på den frågan, men avslutade omedelbart min prenumeration.

Ni som läser detta vet förmodligen lika väl som jag vilka perspektiv som anses vara de korrekta – då, som nu.

Den som tror att jag fabulerar kan ju t.ex. räkna antalet tidningsartiklar i etablerad dagspress som beskriver Sarah Palin på ett objektivt sätt, eller som beskriver Barack Obama på ett lika kritiskt sätt. Du ska läras att tycka rätt av en ”liberal”, ”modern”, ”förnuftig” och ”upplyst” liten klick – vem har lärt dem att tänka rätt?

Den som känner sig manad kan ju ge förslag på de tyckarorganisationer som alltid verkar välkomnas in till väktarrådet, eller ge exempel på vilka som hålls utanför de rättrognas tempel…

Det här inlägget postades i Civilisationsmognad. Bokmärk permalänken.

Vad tänker du på? Dela med dig!

