Hur mycket tål Svensson?

Bilden av något så diffust som den ”typiske svensken” är kanske den av en socialt osäker person som alltid låter sig hunsas av radikala samhällsförbättrare och myndighetspersoner. Slå Svensson på käften och denne ber om ursäkt för att ha stått i vägen? För inte så länge sedan ansågs det anstötligt att hissa nationens flagga – ”någon stackare kan bli kränkt”!

Är det så?

Religionshatsekten Humanisterna har lyckats skrämma några ryggradslösa rektorer att avstå från att ordna skolavslutningar i kyrkor. ”Någon kan ju bli kränkt”!

Lösningen är då att kränka alla, precis som lösningen på dåliga skolresultat är att sänka standarden så alla blir lika dåliga. En perverterad form av ”rättvisa” trycks ner i halsen på landets föräldrar – som förväntas hålla käft och imponeras av överhetens visheter.

Inte heller har jag sett, eller hört någon person med tro i någon annan religion motsätta sig en ceremoni i kyrkan – tvärtom, de uppvisar mer förståelse och inlevelseförmåga än de bittra ateister som oftast driver sådana påståenden.

Lyckligtvis finns det gränser. Allt fler har fått nog!

I Ramnäs (Surahammar) ordnar föräldrarna en extra avslutning i kyrkan, så som det traditionellt varit i generationer.

I halländska Steninge vill alla föräldrar hålla avslutningen i kyrkan.

I Skellefteå vill majoriteten av eleverna hålla sin avslutning i kyrkan

Denna misslyckade iver att kleta grundlösa värderingar på människor, riskerar driva mångas åsikter långt åt motsatt håll. Genom att förneka människor sina traditioner så vinner fascisterna sympatier.

Några politiska dinosaurier exemplifierade för några år sedan tydligt hur totalt de tappat kontakten med landets majoritet. Marita Ulvskog, Mona Sahlin och Lars Stjernkvist gick stolta i Pridefestivalens parad, där det ropades ”krossa KDs homohat, hacka Affe till oblat” och deltagare kastade pil på fotografier av påven Johannes Paulus II, Ulf Ekman och Alf Svensson. Ingen av de etablerade politikerna tog någon notis om detta – allt var ju i sin ordning; ”radikalt är bra, oavsett hur huvudlöst det än är”.

Men, nu har Svensson fått nog!

Vi har rätt att hissa den svenska flaggan, utan att kallas för rasister!

Vi har rätt att avsluta skolåret i våra kyrkor!

Den som inte tål dessa saker bör få personlig hjälp med sina problem, innan de utvecklats till kroniska fobier.

Och om någon paragrafryttare fortsätter gömma sig bakom misstolkade direktiv, så får landets majoritet klargöra direktiven – våra barn har rätt att ta del av sina traditioner och sina fäders tro.

”Ett samhälle utan historia är som en människa utan minne.”

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Hur mycket tål Svensson?

  1. Bruno skriver:

    Jag håller med dig fullständigt i det du skriver.

    Sverige har istället för att vara ett multi-kulturellt samhälle antagit rollen som ett icke-kulturellt samhälle.

  2. susitar skriver:

    Jag är inte ateist, jag är polyteist. Och redan som liten tyckte jag illa om skolavslutningar i kyrkan, där det helst skulle sjungas psalmer också.

    Så att det ”bara är tråkiga ateister som gnäller” stämmer inte.

    Som barn borde jag ha haft rätten att slippa sjunga hyllningssånger till en gud jag inte tycker om. Jag borde ha sluppit kristen indoktrinering, med högläsning från barnens bibel och liknande.

    Barnaga var också en tradition, var det fel att förbjuda den?

    • Zoltan skriver:

      Välkommen Susistar,

      Kan du beskriva vilka skador du fått av att utsättas för kristen propaganda?

      Jag tyckte inte om gymnastik i skolan, men var tvungen att delta ändå. Vissa personer blev regelbundet kränkta av att inte kunna presentera strålande elitprestationer i idrott, andra är helt omusikaliska och några avskyr syslöjd – så är det, också.

      Vore det inte bättre att hitta sätt att få barn att uppleva de positiva värden som finns i olika aspekter av tillvaron?

      Du kan också vända på hela ditt argument: ”Som barn borde jag ha haft rätten att sjunga hyllningssånger till en gud jag tycker om. Jag borde ha fått mer högläsning från barnens bibel och liknande.” Tänk om majoriteten av landets befolkning faktiskt tycker sådant är positivt?

      SR ställer frågan på sin webbplats och av de 3,036 personer som svarat när jag skriver detta, anser 85% att skolavslutningarna ska få hållas i kyrkan.

      Världen vore mycket konstig ifall allt som någon kan reta sig på skulle förbjudas….

  3. susitar skriver:

    Ja du, jag trodde bland annat att majoriteten av svenskar var kristna, vilket de knappast är. En helt felaktig bild av samhället alltså. ”Tvångkristendomen” har också lett till att jag är väldigt negativ till kristendom, mer än andra religioner. Skulle kyrkan hålla tassarna borta från skolan skulle jag antagligen kunna se på kristendomen mer neutralt, som med islam eller buddhism.

    Religion ska hållas i det privata. Jag kräver inte att blot ska hållas i skolan, eller att man ska få ledigt vid Disa. Jag vill att skolan ska hållas neutral, så att alla känner sig välkomna. Till skillnad från handarbete eller idrott, så finns ingen allmän nytta av religion. Den kan vara bra, eller den kan vara dålig. Visst ska folk känna till vad religion är och ha respekt, men man ska knappast helt okritisk sjunga psalmer i grundskolan.

    Jag antar att beslutet att skolan ska vara konfessionsfri var taget demokratiskt. Ifall man ska hålla fast vid det så kan man inte hålla skolavslutningar i kyrkan. Föräldrar får väl arrangera egna avslutningar, om det nu är så viktigt. Men det ska inte finnas några krav på att utöva religion från skolan.

    Alla har rätt att göra sin röst hörd. Och när folk drar med osanningar (”bara ateister gnäller”) så måste jag säga ifrån.

    • Zoltan skriver:

      Susitar,

      Så, det enda som hänt dig är att du blivit sur på något du kallar kristendom, genom att sjunga psalmer och att som barn lyssna på berättelser från Bibeln? Vad drar du för slutsats av din egen reaktion?

      Jag antar att du vet hur myndigheter fattar beslut och hur ”demokratiska” dessa beslut kan betraktas vara? Ibland blir det inte ens som majoriteten röstat i folkomröstningar.

      Majoriteten av svenskarna är ”andliga” och medlemmar i Svenska Kyrkan. Även tongivande personer i religionshatsekten Humanisterna är medlemmar i Svenska Kyrkan. Man blir inte kristen genom ett medlemskap. Man blir kristen genom tro.

      Däremot bygger vår kultur, rättsuppfattning och väldigt mycket annat i vår civilisation på de värderingar som förmedlats och utvecklats genom främst katolska kyrkan.

  4. Patrick skriver:

    Enligt sveriges rikes grundlag:

    2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Inte heller får någon av det allmänna tvingas att delta i sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller att tillhöra politisk sammanslutning, trossamfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (2010:1408).

    • Zoltan skriver:

      Välkommen Patrick,

      Är en skolavslutning ”meningsyttring” enligt grundlagens beskrivning och syfte?

  5. susitar skriver:

    Majoriteten av svenskar tror inte på en ”personlig gud”, vilket ändå är en av grundpelarna för att få kalla sig kristen. Därav är uppfattningen om att majoriteten är kristna felaktig. Sverige är dessutom ett av världens mest sekulära länder. Dags att vi fortsätter på det.

    Och kristna borde vara måna av att folk uppfattar dem och deras tro som något trevligt. Och det man tvingas till uppfattar man inte som trevligt. Inget konstigt med det. Speciellt som det inte finns någon särskild nytta med kristendom.

    Ja, jag känner mig kränkt. Jag ska inte tvingas att delta i religiösa ceremonier mot min vilja. Det är t o m olagligt.

    • Zoltan skriver:

      Susitar,

      Sluta påstå att någon påstått att majoriteten av landets befolkning är kristna. Majoriteten verkar vilja få ha skolavslutningar i kyrkan (punkt).

      Sverige är inte en av världens mest sekulära länder – det är en myt. Många andra länder är mer sekulära än Sverige och har så varit mycket längre.

      Om du menar att Sveriges befolkning inte är tror på något övernaturligt etc så är det också en myt – undersökningar visar att majoriteten har någon slags tro, dock inte kristen.

      Är en skolavslutning i kyrkan en religiös ceremoni???

  6. susitar skriver:

    Ja, oftast är det utformat på ett liknande sätt. Ofta har det varit en präst som talat, man har sjungit psalmer, man befinner sig i en lokal utformad för gudstjänst.

    Det tycker jag är en religiös ceremoni, när man hyllar en gudomlighet.

    • Zoltan skriver:

      Susitar,

      Menar du på fullt allvar att du känner dig kränkt av att sjunga ”Den blomstertid nu kommer”? Eller, om en präst talar om väder och vind?

      Så, när någon av dina vänner kommer gifta sig kyrkligt så kommer du att bli kränkt av bröllopsinbjudan?

      Blir du kränkt av att se Sveriges flagga vaja mot sommarhimlen – den bär ju ett kors, ett romerskt avrättningsinstrument!

  7. susitar skriver:

    Ifall mina vänner gifter sig i kyrkan, så är det deras val. Det är något privat, inte en kommunal verksamhet med plikt. Bröllop är iaf vuxna människor som gör. Barnadop undvker jag att besöka, för att hedra barnets egna vilja.

    Och ja, jag känner mig kränkt när jag tvingas sjunga om ”guds storhets rikedom”, i en kyrka. Eller när en präst talar om ”Jesus som världens ljus” och liknande. Det hör inte hemma i skolan.

    Eller skulle du tycka det var okej att skolavslutningarna hölls i form av hednisk blot, med trägubbar på ett altare och tal om ”Frejas skönhet som speglas i naturen”? Hur skulle det kännas för det? Det är ju också en religion som har en förankring till det svenska samhället, eller hur? Och vadå, känner du dig kränkt av att sjunga sånger om Frej och Freja, eller att en gode kommer dit?

    • Zoltan skriver:

      Susitar,

      Kan du berätta vad det är som gör att du känner dig kränkt genom att bara sjunga ”guds storhets rikedom”? Är det för att du tror dig bli hjärntvättad på något lömskt och omärkligt sätt, eller vad? Berätta gärna, för det är anledningen till varför detta alls är en fråga. Jag begriper det inte!

      Till skillnad från dig har jag inga problem med att besöka synagogor, hinduiska tempel, eller moskéer – vilket jag gjort många gånger. Jag har heller inga problem med svenska kulturyttringar som att dansa kring en fallossymbol på midsommarafton sjungande om stjärtlösa groddjur, svinga en snaps efter att ha sjungit om mytologiska väsen beskrivna av Carl Michael Bellman, eller säga namnet på någon av veckodagarna.

      Alla kulturyttringar ger mig anledning att förstå historia och olika människor bättre. Det kränker mig inte ett smack, men motiverar ökande förståelse, inte motsatsen. Jag vet vad jag själv tror på och blir inte osäker genom att möta något annorlunda.

      Om det nu vore så att någon skulle ordna en skolavslutning i form av en hednisk blot, så skulle jag inte känna mig ett dugg kränkt.

      Man väljer nämligen själv hur man vill uppfatta en kulturyttring.

      Kränkning är något helt annat – en medveten och riktad förolämpning mot en person, eller grupp. Det du beskriver kallas något helt annat och liknar det som ibland uppstår då man möter något nytt – och det är inte nyfikenhet…

  8. susitar skriver:

    Att hylla den kristna guden ser jag det som lika olämpligt som att sjunga lovsånger till Åkesson. Jag håller inte med om hans värderingar, helt enkelt.

    • Zoltan skriver:

      Susitar,

      Jaha, är det hyllandet av den kristna guden som stör dig? Varför då? Är det för att just du har en annan uppfattning?

  9. susitar skriver:

    1. Skolan ska vara konfessionsfri, och då är det olämpligt att fira i en religiös lokal, med religiösa inslag. DO håller med mig. Skolinspektionen har också kritiserat skolor med för mycket kristna inslag i avslutningen. Detta har inget med min person att göra, utan med Sveriges lagar.

    2. Jag vill inte tvingas hylla en kristen gud, lika lite som jag vill att någon ska känna sig tvingad att hylla Osiris, Artemis eller Frej. Eller att en sosse ska känna sig tvingad att författa en hyllning tll Carl Bildt, eller en kristdemokrat som ska rama in idolbilder på Marx. Skolan ska inte ta ställning för något visst parti eller för någon viss religion.

    • Zoltan skriver:

      Susitar,

      INGEN tvingar dig att hylla något alls genom att vistas i en lokal, lika lite som du hyllar Gud genom att kommentera på denna blogg. Vad har du fått allt det ifrån? Den kristna tron är inte ett luftburet virus som smittar genom besök i en kyrkolokal.

      Avseende DO: hon fick sparken pga inkompetens. Jag kan också kasta referenser omkring mig till delar av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, Europakonventionen etc för att bevisa att ditt synsätt är lika inskränkande som Åkessons paranoia. Tänk om din tolkning av våra lagar faktiskt bryter mot internationella konventioner?

      Det är löjligt att jämföra en skolavslutning i kyrkan med indoktrinering – jag tror att du och de få som delar din uppfattning har helt andra problem när de blir upprörda av något högst normalt. Det finns enstaka män som inte kan skaka hand med kvinnor och några andra blir mycket upprörda när de ser en kvinna bära en slöja. Och du kan inte delta i en skolavslutning i kyrkan? Ser du något gemensamt i dessa olika exempel av avståndstaganden?

      Återigen, vad är det som gör att du blir så upprörd, varför tolkar du en skolavslutning i kyrkan som indoktrinering och som tvångshyllande av något du inte tror på?

      Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror att du upprörs av frågan bara för att du av någon anledning bestämt dig för att avsky det du tror är kristendom, precis som Åkessons gäng vill tro att alla muslimer är talibaner och många svenskar tror att katoliker hatar bögar.

  10. susitar skriver:

    Visst vore en skolavslutning bättre om man ”bara råkade” befinna sig i en kyrka. Men nu är det ofta så att man låter en präst tala, man kanske sjunger en psalm… Då är det inte fritt från religion.

    Varför är det så viktigt att vara i en kyrka, när det upprör folk som inte är kristna? När det finns präster som klagar över att skolan förväntar sig få allt serverat i kyrkan, när prästerna egentligen inte ens får prata om religion under skolavslutning?

    Jag tyckte det var mycket bättre att ha skolavslutning i skolans lokaler. Det är ju ändå SKOLavslutning. Inte konfirmationsskola.

    • Zoltan skriver:

      Susitar,

      Ärligt talat spelar det ingen roll alls var en skolavslutning hålls – för mig får den lika gärna hållas på en återvinningsstation.

      Jag tolkar ditt svar som att problemet är att ”oskyldiga människor utsätts för religion”. Hu, så hemskt – barnen borde ju lära sig mer om analsex och att kristna är reaktionära hycklare som med sin blotta blick kan förgöra människor (min ironi och samtidigt andras seriösa uppfattning).

      Att några inte kan vara i en kyrka utan att bli upprörda borde väl få dig att undra hur dessa personer är funtade?

      Desto större anledning att göra något åt saken så att dessa stackare kan lära sig hantera sin fobi, det är ju handikappande! Tänk, att inte ens kunna gå in i en kyrka – det är ju självklart att alla andra då också måste låta bli att gå dit.

      Ska vi göra det till modell för hur vi hanterar annat som kan uppröra någon?

      Oj, jag glömde – det är ju så vi hanterar allt som kan uppröra någon i Sverige (min ironi igen och tyvärr det etablerade förhållningssättet, se inlägget)

  11. susitar skriver:

    Nu har vi beslutat att skolan inte ska ta ställning för någon särskild religion. Att ge kristendomen en särställning genom att låta en präst tala på avslutningen osv, det bryter mot den överenskommelsen. Såklart man blir upprörd, bara av den anledning. Skulle bli upprörd om det handlade om en moské eller ett ví eller en synagoga också. Det är fritt fram för objektiv undervisning och även besök i ramen för religionsundervisningen. Men att helt okritiskt sättas i kyrkan och sjunga psalmer är knappast hur religionsundervisningen ska gå till.

    Och ja, jag tycker nog det är viktigare med sexualundervisning än religiös indoktrinering. Man ska få vara fri från religiösa ceremonier i grundskolan.

  12. Ulla skriver:

    Jag håller med susitar, -där hen skriver att skolavslutningarna inte skall ske i kyrkorna,och att kristendomen inte skall lägga sig i politiken. Men tyärr susitar, -så är Sverige inte alls sekulärt,och dom flesta av svenskarna är hjärntvättade kristustroende,och dom är med med i något eller flera kristna samfund. Man tvingas också till att betala begravningsavgift från skattsedeln,även om man inte är kristen och inte är med i något kristet samfund. Kristendomen har makt överallt i samhället,och dom har alltid slutordet i alla så kallat etiska frågor. Det är fullständigt vidrigt. Kristendom är inget annat än kristianism,alltså kristen fundamentalism. Kristet tvång och kristen terror skall bort från samhället.
    Sverige hade Asatro för 2000 år sedan fram till för 1000 år sedan. Därefter har vi haft Kristendom för 1000 år sedan,och fram till 2000 (och har fortfarande idag 2012) Det är hög tid att ändra detta,och nu till nya religioner som inte är monoteistiska,men som är sekulära.

Vad tänker du på? Dela med dig!

