Många kvar i garderoberna?

Året var 1978 och Bob Dylan mötte plötsligt Kristus. På ett hotellrum i Tucson.

En av många sånger Dylan senare skrev är denna, framförd av en annan man som bekänner sin tro på Kristus Jesus.

What good am I then to others and me
If I’ve had every chance and yet still fail to see
If my hands are tied must I not wonder within
Who tied them and why and where must I have been?

Det här inlägget postades i Annat Kristet. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Många kvar i garderoberna?

  1. Pekka S skriver:

    Intressant detta med garderobskurragömma. I vissa länder är det de kristna som gömmer sig, i andra är det ateisterna. Undrar hur det är i Sverige?

    • Zoltan skriver:

      Pekka,

      Jag som kristen upplever att kristna hukar i Sverige. Exakt hur detta har uppstått kan man nog tvista om. Jag har som vanligt en uppfattning om drivkrafterna för att skrämma troende till tystnad. Oavsett så är det inte ett friskhetstecken, men något väldigt tragiskt. Religionsfriheten i Sverige är ju inte särskilt antik, eller ens allmänt accepterad.

      Var någonstans gömmer sig ateister?

  2. Pekka S skriver:

    Det finns ett antal länder där ateism straffas med döden. Har för mig att det i huvudsak är i vissa muslimska länder. Men det finns ”kristna” länder t ex i Afrika där ateism är oerhört tabu. Verkar vara samma länder som vill ha fängelse-/dödsstraff på homosexualitet. Sedan finns det andra länder där ateism ses som skamligt, socialt oacceptabelt och liknande. I USA är det i princip omöjligt för en uttalat ateistisk politiker att bli vald. I vissa stater är det t o m olagligt för ateister att inta politiska ämbeten. Sådant i kombination med andra faktorer gör att USA troligtvis kryllar av garderobsateister.

    Själv upplever jag att tro eller icke-tro rent generellt är ett lite känsligt samtalsämne i Sverige. Vare sig man är ateist eller kristen är det inget man skyltar med förutom för lite närmare vänner. Men jag kan givetvis inte avgöra ifall det är så i alla delar av Sverige. Det verkar vara liknande med politik – folk talar ogärna om vilka de röstar på.

    • Zoltan skriver:

      Pekka,

      Se där, för första gången på länge har jag lärt mig något nytt! Visste inte att ateism var belagt med dödsstraff någonstans. I vilket land är avsaknad av gudstro dödsbelagt?

      Jag vet att ”hädelse” är förknippat med barbariska straff i vissa länder – men det har ju inget med ateism att göra. (Praktiskt med ett gummibegrepp som ”hädelse”, eller hur – kan användas lite hursomhelst).

      I vilka amerikanska delstater kan ateistiska politiker inte bli valda? Lite märkligt, eftersom du själv pekat på just USA som ett fantastiskt bra exempel på separation mellan stat och religion – men USA ”kryllar av garderobsateister” ändå?

      På mitt arbete har jag fått instruktioner om att ”religion och politik” pratar vi inte om, men det skiter jag i. Jag passar alltid på att försöka förstå hur mina kollegor från jordens alla hörn lever, tänker och tror – och de flesta människor utanför norra Västeuropa har inga problem med det, tvärtom.

      Jag tror de flesta vill veta mer om kristna tron, men inte utsättas för omvändelseförsök. Det är där jag tror den svenska skon klämmer. I kombination med stor social osäkerhet (svenskt fenomen) så vågar många inte ställa de frågor de egentligen vill ha svar på.

      Det är detta jag argumenterar för – att allas röster ska få höras, överallt. Det får inte finnas restriktioner – ”hädelse”, eller ”privat tro”.

      Pekka, hur skulle du beskriva en person som inte tål vissa åsikter? Eller, någon som inte vill se vissa uppfattningar förekomma i tidningar, offentlig debatt etc? På Internet möter jag oftast ateister med den inställningen.

  3. Cecilia skriver:

    ”Själv upplever jag att tro eller icke-tro rent generellt är ett lite känsligt samtalsämne i Sverige. Vare sig man är ateist eller kristen är det inget man skyltar med förutom för lite närmare vänner.”

    Haha, den enda accepterade hållningen i Sverige verkar vara ”Ja, det finns nog kanske någonting andligt därute, någonting som jag vägrar kalla Gud”. Då går man hem på alla arbetsplatser nästan.

  4. Pekka S skriver:

    Kollade upp lite och är lite osäker på om ateism i sig motiverar till dödsstraff. Dock hittade jag ett antal fall där muslimer som ”konverterat” till ateism hotades av dödsstraff. Men då handlar det ju om ”apostacy” vilket även gäller för muslimer som blivit kristna. Detta gäller bl a i Iran.

    Arkansas är en av 6(?) delstater där ateister enligt gamla lagar inte får väljas till politiska poster. Men jag tror inte att lagarna tillämpas trots att de inte ännu tagits bort från lagboken.

    Om man ser en undersökning som gjordes i USA så är ateisterna den grupp individer som folk har minst förtroende för. Undersökningen visade att föräldrar hellre ser att deras barn gifter sig med muslimer eller afroamerikaner än med ateister. Vidare menade man att homosexuella och muslimer delade deras amerikanska vision i större grad än ateister.

    Då får man komma ihåg att amerikaner tenderar att vara mindre toleranta mot homosexuella och muslimer än t ex vi svenskar. Men ateister är alltså ännu värre. Att homosexuella ofta håller till i garderoben antyder att även ateister gör det.

    http://abcnews.go.com/Technology/story?id=1786422&page=1

    • Zoltan skriver:

      OK, jag trodde nämligen inte att ateister har en särskilt hotfull tillvaro någonstans. Att lämna islam är däremot något som kan vara ohälsosamt i vissa länder, oavsett vad man ”avfaller” till.

      Apropå gamla lagar:

      Storbritannien:

      Att dö i parlamentsbyggnaderna är olagligt.
      Att sätta ett frimärke med monarkens ansikte upp-och-ned är landsförräderi.
      Kvinnor får inte vara barbröstade i Liverpool, förutom om de arbetar i affärer som säljer tropiska fiskar. (Skönt, blev lite orolig där)
      Att äta ”mince pie” på juldagen är förbjudet.
      I Skottland är det en rättighet att knacka på och få låna toaletten överallt.
      Gravida kvinnor har rätt att kissa var som helst, inklusive i polismäns hjälmar. (Den rätten bör gälla alla, eller hur?)
      I York är det fritt fram att mörda skottar som är beväpnade med pil och båge.

      Världen:

      I Ohio är det olagligt att göra en fisk berusad.
      I Schweiz får män inte stå upp och kissa efter klockan 22. (Jag vet personligen att denna förordning faktiskt tillämpas!)
      I Alabama får man inte ha ögonbindel när man kör bil. (Hur är det i Sverige?)
      I Florida ska ogifta kvinnor som hoppar fallskärm på söndagar bestraffas med fängelse. (Ja, inte hoppade Gud fallskärm på sabbaten! Skäms!)
      Kvinnor i Vermont får inte ha löständer utan skriftligt tillstånd från sina makar. (Så borde det vara i Sverige också)
      I Frankrike är det olagligt att döpa grisar till Napoleon.

  5. Pekka S skriver:

    Roligt med tokiga gamla lagar (så länge de inte efterlevs).

Vad tänker du på? Dela med dig!

