One man show?

Kan man vara kristen, utan att vara med i en församling?

Den frågan ställde tidningen Dagen sina läsare. Och två tredjedelar svarade att visst kan man det!

Jag som katolik håller med – visst kan man vara kristen utan att vara med i en församling, men inte särskilt länge.

En ensam person kan inte själv tolka Bibeln utan de kunskaper Kristi församling bär med sig. På samma sätt kan inte heller någon läsa sig till hur man kör bil. Det går säkert bra att vrida om startnyckeln, kanske också att lägga in första växeln, men sedan är det bara en tidsfråga innan man hamnat i diket.

Kan en församling förmedla en tolkning som kan förmodas ligga nära Skriftens intentioner?

Kanske, säger en katolik som jag. Detta beror helt på vilken grund församlingen vilar. Om församlingen grundats av en annan självstudieelev så är risken stor att hela den församlingen redan befinner sig i ett djupt dike, men de brukar vara lika lyckliga för det.

Finns det då någon garanti för att just en romersk katolsk församling tolkar Bibeln som avsett?

Kanske, säger en katolik som jag igen. Att kalla sig katolik är absolut ingen garanti för att man känner Kristus.

Men, hur ska man då veta om man hittat rätt församling?

Genom att tillsammans med församlingen vända sig till Kristus och se vilket svar just du får!

Om du en dag i församlingens gemensamma bön plötsligt och oväntat upplever en överväldigande kraft som på djupet rör om dig; eller upplever att något lyfter fram dina innersta, dolda tankar och hemligheter så att du plötsligt ser hela ditt sanna jag – ja, då har du nog hittat hem. Exakt vad som kan hända varierar.

Men, det är alltid en mäktig och förvirrande upplevelse. Som för Saulus på vägen till Damaskus.

Jag upplever ofta denna överväldigande kraft när jag deltar i mässan.

Jag kan och vill inte vara kristen utan min församling och min världsvida kyrka. Jag vill dela min tro, utveckla och fördjupa den, lära mig mer och komma närmare Kristus – tillsammans med alla mina bröder och systrar som delar min tro, var jag än befinner mig på jorden.

Det är en global gemenskap, som tillsammans med alla tidigare generationer håller ett band till de allra första kristna – det är Ordet som levt och lever, utanför mig själv och genom mig. Jag är en del av det bandet.

Från allra första början har kristna alltid samlats, för att tillsammans minnas och återskapa några av de skeenden Kristus själv uppmanade oss till  – för all tid och alltid på samma sätt. I dessa skeenden är Kristus alltid närvarande, i orden som vibrerar genom rummet, i brödet som höjs av människohänder, så som det en gång var den natten i Jerusalem.

Detta ser den som lär sig se. Det är en av våra många hemligheter som kristna.

Hemligheter alla kan få ta del av, men inte läsa sig till på egen hand.

Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: ‘Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig!‘”

Det här inlägget postades i Katolsk Tro. Bokmärk permalänken.

En kommentar till One man show?

  1. Den Förlorade Sonen skriver:

    Ingen kan ha Gud till fader om han inte har Kyrkan till moder.

Vad tänker du på? Dela med dig!

