Newsflash: Jesus är inte alltid supersnäll!

Är det någon (icke-troende) som vågar spekulera i varför Jesus verkar så sur i dagens text?

”Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty om de underverk som har utförts hos er hade skett i Tyros och Sidon, så hade dessa städer för länge sedan omvänt sig och suttit i säck och aska. Men för Tyros och Sidon skall det bli lindrigare vid domen än för er. Och du, Kafarnaum, skall du kanske bli upphöjt till himlen? Nej, du skall störtas ner i dödsriket.

Den som lyssnar till er, han lyssnar till mig, och den som avvisar er, han avvisar mig. Men den som avvisar mig, han avvisar honom som har sänt mig.”

Det kanske kommer som en chock för någon, men Kristus var allt annat än en mesig jultomte.

Det kanske chockerar än mer om jag avslöjar att Kristus ställer krav på oss – vi lever ju trots allt i en tid och på en plats där kravlöshet blivit synonymt med frihet. Och frihet är heligt, eller hur?

Det mest chockerande är kanske att Jesu förväntningar på oss gäller i detta ögonblick. Right now!

Men tillbaka till frågan, varför är Jesus så arg på befolkningen i hela städer och varför ska vissa komma lindrigare undan än andra?

(Om Jesus verkar sur, så borde ni höra Johannes Döparen – han har ingen diplomatisk talang alls)

Det här inlägget postades i Katolsk Tro. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Newsflash: Jesus är inte alltid supersnäll!

  1. Teija skriver:

    Rätta mig om jag har fel men är inte Korasin och Betsaida judiska städer medan Tyros och Sidon är hedniska? Han ställer högre krav på dem som känner Gud som Han uppenbarat sig för det judiska folket, är min gissning. Följaktligen torde Han ställa högre krav på kristna än andra…

    • Zoltan skriver:

      Teija,

      Nej, något tolkningsfacit har jag inte – så någon rättning kan jag inte komma med, bara min egen tolkning.

      ”Han ställer högre krav på dem som känner Gud”. Ja, det tror jag också och jag tror det är självklart att det ska vara så. Detta är något som jag tror även många icke troende gör – ställer högre krav på kristna; det finns nog en förväntan på att vi lever som vi lär.

      Jag undrar då om motsatsen också gäller; att icke troende tror sig ha lyxen att strunta i en mängd normer som kristna avses följa? Är det ett etiskt och moraliskt korrekt synsätt?

      Jag tror den enda godtagbara ursäkten för att helt leva efter sina egna normer är dumhet – att man inte vet bättre. Och då blir det ännu viktigare för några att försöka smita undvika den kristna tron – de vet att deras livsstil på olika sätt leder dem fel.

      Men, smitning är, till skillnad från ren dumhet, ingen godtagbar ursäkt – och jag tror de flesta är medvetna om det också.

  2. Tubbo skriver:

    Brukar tänka på att Jesus profetia on Kafarnaums nedstörtande till dödsriket också uppfylldes.

    Jag utgår ifrån att du redan känner till att man vid utgrävningar sedermera återfunnit både Petrus hus, samt synagogan Jesus där Jesus utlade sin lära.

    För den son inte känner till detta, och önskar en ytlig redovosning av arkeologernas fynd kan nämnas att vid utgrävningar i Kapernaum har man funnit ett hus som visar att just detta hus varit en ”kultplats” för kristna redan under de första århundradena efter Kristus.
    Grafitti på väggarna består av kors, en båt och en mängd ord på grekiska, arameiska, latin och hebreiska´, där inte bara Jesus namn utan också Petrus namn återfinns.

    Själva huset dateras till århundradet före Kristi födelse, man nämligen har funnit oljelampor och mynt från Herodes den stores tid. Under golvet hittade man fiskekrokar, rester av nät och annat som visade att man funnit en fiskares bostad.

    Väggarna hade täckts av murbruk i tre lager från olika tidsperioder och det äldsta lagret var från omkring år 50 e Kr.

    Tanken svindlar.. tänk om..

    Mer info:

    http://www.christusrex.org/www1/ofm/sites/TScpdomu.html

  3. Tubbo skriver:

    Tack. Pasar på att fråga om källor till det där utmärktq inlägget du skrev för några dagar sedan om den katolska kyrkans viktiga bidrag till sjukvård och utbildning världen runt.

    Det är tunga argument i mina debatter på Flashback, och jag vet att man kommer begära källor.

    Tycker för övrigt att du borde joina dessa debatter. Tror det är ett viktigt forum för apoplogi. Jag välkomnar dig dit.

    • Zoltan skriver:

      @Tubbo,

      Om sjukvård: Vatikanens statistiska årsbok , sammandrag från Vatikanens presstjänst här.

      Om utbildning: Sammandrag från Vatikanens presstjänst om statistik av olika slag (Word dokument, sidan 4) här.

      Men, tror du verkligen att våra egna sammanställningar kommer accepteras? De du debatterar med anser sig alltid veta mer om oss än vad vi själva gör…

  4. Tubbo skriver:

    Du har en poäng där, men oavsett så talar siffrorna sitt tydliga språk, oavsett ifall man peka på procentsatser av det totala utbidet. Tack.

Vad tänker du på? Dela med dig!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s