Bomba fram demokrati!

Ska man tvinga länder att anta ett demokratiskt statsskick?

Jag möter dagligen människor från många olika länder och kulturer. Jag går ofta under ytan i mina möten och söker deras svar och deras nyansering om tillvaron i denna och andra världar.

Ett svar som förvånar mig alltmer är hur svagt stödet för demokrati faktiskt är, utanför den västerländska världen. Samtidigt märker jag i samtalen att insikterna om hur vår demokrati fungerar är mycket diffusa.

Vissa jag mött tror att västvärldens promiskuitet, moraliska och andliga förfall beror på våra demokratiska statsskick. Andra vill se sina länder återta forna stormaktsambitioner och att demokrati då skulle utgöra ett hinder.

Jag lyssnar, frågar och förvånas ofta över vad som kommer fram. Det som berättas förklarar till stor del varför världen ser ut som den gör.

Den största nyheten för alla som påstår att vi lever i ”det överlägset bästa samhället” är att oerhört många i världen utanför inte alls verkar hålla med om det påståendet!

Borde vi inte tvinga dem att inse sitt eget bästa?

Det här inlägget postades i Civilisationsmognad. Bokmärk permalänken.

Vad tänker du på? Dela med dig!

