40,000

Idag passerade besökare nummer 40,000 denna blogg. Det var någon besökare från Halmstad som hade vunnit en Shetlandsponny, om jag hade varit på det humöret.

I vintras tänkte jag sluta blogga vid detta antal besökare. Men, det blev ett stopp vid årsskiftet 2009/2010 istället.

Vad har ändrats sedan dess?

Mycket och ingenting har ändrats. Att vara katolik i Sverige är mer spännande än på mycket länge. Fler hatar oss idag jämfört med för bara några år sedan. Fler söker sig till oss jämfört med för bara några år sedan. Mysko effekter.

Jag tror detta delvis beror på att fler söker en stadig kristen grund, som inte kontrolleras av politiska partier, av fladdrande opinioner, eller av självutnämnda profeter. Något som presenterar universella och absoluta värden.
Men, de allra flesta bygger tyvärr sin bild på det de läst i pressen om övergreppstragedierna. Och det är deras enda bild av katolska kyrkan.

Därför är det viktigt att presentera andra perspektiv på vår tro och vår globala gemenskap. Det finns ju faktiskt betydligt mer i vårt samfund än mutkolvar och vimsiga prelater.

Det finns något i katolska kyrkan som fördjupar min tro, får mig att se tillvaron på många nya sätt och får mig att acceptera och glädjas med tacksamhet för min plats på jorden. Det finns något i katolska kyrkan som ger mig vägledning genom livet, mot det nya livet som utlovats av kyrkans grundare Jesus Kristus.

”Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen.
Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den.

Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen.”

(Matt 16:17-19)

Jag kan bara fortsätta be, hoppas och arbeta för att dödsrikets portar aldrig får makt över den gemenskap jag älskar.

Det här inlägget postades i Katolsk Tro, Om bloggen. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 40,000

  1. Sekulära och kal (-sal, utan) – vin ProtestAndar älskar att hata oss och vi får be att vi älskar så att Gud kan låta hatet försvinna.

    Amor vincit omnia

Vad tänker du på? Dela med dig!

