Varför yrvaken?

Det har snart gått ett år sedan jag började blogga under rubriken ”Alltid yrvaken”.

Och någon kanske har undrat varför jag valde detta namn på bloggen?

Sanningen är att jag ofta känner mig trött (småbarnsförälder), alltid lite yrvaken.

En annan anledning är att jag nog alltid betraktat min omgivning med en viss förvåning, yrvakenhet – lite som en rumpnisse, alltid frågande, ”voffor gör di på detta viset?” Detta frågande beror nog mestadels på min egen och min släkts dystra öden under 1900-talets europeiska kaos.

En tredje orsak till bloggens namn är upplevelsen från mina vandringar i den kristna delen av Sverige. För ett drygt år sedan dök plötsligt en ny blogg upp, som jag hoppades ge mig en bättre förståelse för frikyrkorkoperspektiv. Så förvånad och besviken jag blev! Jag hade aldrig tidigare mött ett sådant systematiserat förakt! Nu plötsligt såg jag något som mest liknade en variant av antisemitism, men riktad mot det som kallades ”den stora skökan”, potentiella ”landsförrädare”, etc – dvs mot katolska kyrkan och min egen tro! (Jag har annars enbart positiva erfarenheter av andra samfund, från verkligheten)

Jag har under året också upptäckt hur levande Scientismen fortfarande är, en nästintill religiöst blind tro på att vetenskap kan ge människan allt hon behöver. En arbetsmetodik har för några blivit existensen grundval! Detta är något som genomsyrar Sverige – allting upplevs som korrekt, bara det kläs i vetenskapliga termer! Men, vetenskap svarar inte, och skall inte ens försöka svara på existentiella frågor, lika lite som religion ska förklara hur den fysiska världen är konstruerad.

Så inför nästa år kommer jag fortsätta bekämpa fördumningen i alla dess skepnader, om inte annat för att det är roligt.

Alltid yrvaken…

Det här inlägget postades i Om bloggen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Varför yrvaken?

  1. David Nyström skriver:

    ”För ett drygt år sedan dök plötsligt en ny blogg upp, som jag hoppades ge mig en bättre förståelse för frikyrkorkoperspektiv. Så förvånad och besviken jag blev!”

    Jo, jag kan förstå det. Men även om de grälsjuka bloggarna drar mest uppmärksamhet och lockar flest besökare så tror jag inte de representerar en särskilt stor del av Sveriges frikyrkokristna. Effekten är densamma som när A. Schulmans blogg blev Sveriges i särklass största för något år sedan; skvaller, förtal och elakheter tilltalar tyvärr även kristnas lägsta böjelser…

  2. Zoltan skriver:

    Jag blev nog mest förvånad, eftersom alla frikyrkokristna jag annars mött under hela mitt liv ”haft två öron, en mun och ett stort hjärta”, dvs haft förmåga att lyssna, förstå, samtala och känna.

    Men, även solen har fläckar…

    På min lista att skriva: mina (positiva!) erfarenheter av frikyrkosverige – och det är mycket!

  3. bokmalin skriver:

    Zoltan och David: Jag blev bestört och mycket ledsen över att detta förekommer. Har dock ingen känsla av att dessa bloggar på något vis skulle representera majoriteten. Jag tror av hela mitt hjärta att Gud vill se enhet mellan sina barn. De som aktivt och medvetet försöker motarbeta detta kommer att finna att de strider mot Gud själv. Endast för Sanningen, inte emot den, förmår vi något. Vi är så många frikyrkliga som känner en trons enhet med de historiska kyrkorna. Personligen ser jag fram emot att lära mig mer om vårt gemensamma kristna arv. Tillönskar dig och de dina ett Gott Nytt År!

Vad tänker du på? Dela med dig!

