I Sveriges katakomber

På en middag för längesedan gled ett samtal in på ett konstigt ämne. Sanningen är, att det nog bara var jag som tyckte det var konstigt. Diskussionen handlade om den kristna trons konsekvenser. Som den enfaldige och naive drömmare jag kanske är, så påstod jag att den kristna tron inte är en privatsak, och att man inte kan kompromissa med de konsekvenser den kristna tron leder till. Detta påstående upplevdes som uppseendeväckande! Jag fick höra att tron är en privatsak, inget man offentligt skyltar med. Vidare fick jag lära mig att tron inte är något som är särskilt tydlig, utan något som mer liknar en diffus känsla. Är det på detta extremt intetsägande sätt den kristna tron ska manifesteras? Jag var den ende katoliken i detta sammanhang.

”Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?

Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: ‘Gå i frid, håll er varma och ät er mätta’, men inte ger dem vad kroppen behöver?

Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.

Nu kanske någon frågar: ‘Har du tro?’- Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro.

Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar.

Men inser du inte, tanklösa människa, att tro utan gärningar är utan verkan? Blev inte vår fader Abraham rättfärdig genom gärningar när han lade sin son Isak som offer på altaret? Du ser att hans tro samverkade med hans gärningar och att det var genom gärningarna som hans tro blev fullkomlig. Så uppfylldes skriftens ord: Abraham trodde på Gud och därför räknades han som rättfärdig, och han kallades Guds vän.

Ni ser att människan blir rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro.

Var det inte så med skökan Rachav? Blev hon inte rättfärdig genom gärningar när hon tog emot budbärarna i sitt hus och släppte ut dem en annan väg?

Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död.”

(Jak 2:14-26)

Photobucket


”Jag döper er med vatten för omvändelsens skull. Men han som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte värdig att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er med helig ande och eld.”

(Matt 3:11)

Kristus dog inte på korset för att ge oss mysfaktor!

Kom upp ur katakomberna och tänd den eld Kristus väntar sig!!!

Det här inlägget postades i Katolsk Tro. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till I Sveriges katakomber

  1. bokmalin skriver:

    Du är nog inte så konstig inte🙂

  2. Teija skriver:

    Kristendomen är inte en mysighetsreligion! Den leder oss raka vägen till Korset där vi ska dö tillsammans med Vår Herre. Dit Han gått före ska vi följa efter. Och om Tron varit en privatsak för Honom hade Han väl knappast samlat lärjungar och predikat offentligt.

  3. Charlotte skriver:

    Den brinner redan för fullt…😉

  4. Staffan Humlebo skriver:

    Privatisering av tro är djävulens mest intellektuella och postmoderna trick – möter det varje dag i jobbet som religionslärare. Men det finns ett trick tillbaka som ibland funkar. Man utgår från Pascal: det du tror får konsekvenser, hur privat det än är. För endera måste det vara sant eller falskt, det där om himlen. Och chansar du fel i din fria privata tro så går det därefter. Garderar du dig med tro så måste du göra tron till din – väldigt privat förstås. Och då kan det hända saker med din tro (den lämnar det privata).

  5. Zoltan skriver:

    Välkommen Staffan!

    Tankarna går i en intressant riktning, mot klassiska frågor: ”hur når man tro”, ”vad är tro”, ”räcker det med enbart tro – Sola Fide”, etc?

    Hoppas att du och alla andra kristna bloggare kan utveckla tankarna mer – fastän de redan är utredda sedan länge i vår katolska tradition, så behöver de kanske kläs i nytt språk, med nya exempel från dagens värld?

Vad tänker du på? Dela med dig!

