Frestarens planer och metoder. Del 1 av 3

Detta inlägg kanske kan upplevas som provocerande. Ibland kan det vara svårt att tydligt se upphovet bakom destruktiva skeenden, i denna och andra världar. Det finns dock ett mönster, och jag försöker här i grova penseldrag måla en bild av hur frestaren manipulerar och förleder, oftast utan att de drabbade själv alls anar något. Formen för detta inlägg hämtar inspiration från C.S. Lewis ”Från helvetets brevskola”.

Här börjar därmed en berättelse från frestaren själv, av dennes mål och medel.

Notera igen att syftet med detta inlägg är att exponera frestarens mål och medel, så att vi bättre kan undvika frestarens nät!

”Det är med stor tvekan jag redogör för vår verksamhet! Vi förlorar ju överraskningsmomentet, men varför motstå ett frestande erbjudande? Det vore ju emot våra egna principer.

Jag har sedan tidens begynnelse varit lite osams med universums Skapare, min förre arbetsgivare, men jag är min egen numera. Jag fick sparken för att vi hade lite olika uppfattningar om hur universum och särskilt ni fluglortar skulle konstrueras. Jag var t.ex. emot hela idén om fri vilja och annat dravel. Jag anser att hela universum egentligen bör förintas, hela universum är felkonstruerad! Denna ordning och regelbundenhet är äcklig. Total frihet på alla områden är vårt motto – är det så fel?

Mitt mål är alltså att helt enkelt förinta hela Skapelsen! Och dig!

Allt detta vore enkelt ifall min förra arbetsgivare inte redan råkade vara ”Gud”. Jag är precis som ni fluglortar extremt begränsad. Jag kan tyvärr inte förinta Skapelsen i en enda befriande smäll, utan måste hålla på och gneta genom fullständigt värdelösa kanaler, sådana som ni fluglortar. Om ni visste hur jävligt detta känns, bokstavligen!

Det tog lång tid innan ni fluglortar dök upp. Jag fick vänta i över 4,6 miljarder år! Men nu äntligen började det hända något. Ni är ju enastående korkade, lättlurade och har mikroskopisk förmåga att lära er av tidigare misstag. Underbart! Det är nämligen ni fluglortar som är det effektivaste verktyget för att förinta åtminstone denna vattniga planet. Och den förstörelsen ligger på budget och tidplan. Resten av universum får vänta ett tag till.

Det härligaste är att ni alla fluglortar har olika svagheter, och att era svagheter ändras under era ynkliga, små, korta liv. Detta ger mig och mina kollegor många tillfällen att dra er bort från det bländande och stickande ljuset.

Den absoluta favoritsvagheten är Idoldyrkan! Det är ju helt fan-tastiskt att vissa av er börjat dyrka mig direkt! Att dyrka sin förstörare, hur patetiskt är inte det? Förr var det mest en massa andra påhitt ni dyrkade, men numera är det lite tydligare i vissa kretsar. Det finns många andra sätt att få er vända blicken från min förra arbetsgivare, att (för)leda massorna upp från simpel beundran, till äkta avgudan av diverse fluff i denna materiella värld. I detta avseende är jag mest stolt över Nordkorea, ett mönsterland!

Webshots – Entertainment center by youchI era ungdomsår är ni ett särskilt lättarbetat material: då verkar beundran av vad som helst kunna övergå till avgudadyrkan. Här jobbar jag effektivast i olika media; pumpa ut mer idoldyrkan i såpor, musik och idrott. Ni har t.o.m. ett TV program som heter Idol! Härligt!

Extra elegant är det när religiösa ledare blir idoler! Här är en milstople Jonestown Guyana 1978, då 913 dog. World Trade Center attacken 2001 är dock höjdpunkten, som fick massor av förvirrade typer att se självmordsattentat som hedervärt. Visst är jag duktig!”

Fortsättning följer i ytterligare två delar. Nästa del den 15e februari, 08.00.

Är nu allt detta bara fria fantasier?

Det här inlägget postades i Annat Kristet. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Frestarens planer och metoder. Del 1 av 3

  1. Rudie skriver:

    Jag tycker förgöraren blir förklarad mycket bra! Bra att se det den vägen med. Jag gläder mig till fortsätningen!😉

  2. LeoH skriver:

    Jag kan lägga till en dimension till. En av församlingens präster sa en domsöndag för några år sedan, som en varning till oss något självgoda församlingsmedlemmar. ”Där herren reser sitt tempel, slår djävulen upp sitt tält.”

  3. Tuve skriver:

    Leo😀 Det var riktigt träffande🙂

    Zoltan
    Jättekul inlägg, och precis som Rudie ser jag fram emot fortsättningen!

    Allt gott!

  4. Mats skriver:

    Hej Zoltan.

    Det börjar bra!

    Och visst är Nordkoera är ett bra exempel fast de har ju inte tagit kål på så hemskt många människor i jämförelse med Västvärlden. Så ifall man vill förleda massorna och falla för frestelserna, varför inte låta fluglortarna höja även presidenter och andra ledare till skyarna.

    Idol, ja en osannolikt bra manöver. Dessutom så får man ju legaliserad mobbing med på köpet!!

    Ser fram mot fortsättningen

    Mats på Klar Sikt

  5. Zoltan skriver:

    Mats,

    Alla avsnitten är länkade i min kommentar till ”BOOOM – DOOOM!”

  6. Mats skriver:

    Hej såg det, har kommenterat det sista.

    Mats

Vad tänker du på? Dela med dig!

