O, detta älskar jag i min kyrka!

Vad (inte vem!) är det du älskar allra mest i din församling eller i ditt samfund? Vad är det unika som gör att du finner en stWebshots - Real Men Love Jesusyrka för vardagen, från just din församling?

Det finns ju onekligen mycket som är olikt mellan församlingar och samfund, och det finns många bloggare som ihärdigt söker dessa olikheter, och ofta förstärka dem. Men, jag vill se annat! Jag vill se det positiva, det glädjande, det som visar att vi alla är Guds barn och att Anden leder oss, om än på olika sätt. Och Anden gör ju ibland de mest oväntade saker, exempelvis det som i skrivande stund händer mellan Baptist-, Mission- och Metodistkyrkan, se Dagens artikel om ”Tre blir ett – snart”!

Därför hoppas jag att du vill beskriva vad du upplever som allra mest inspirerande från din församling. Och när vi på detta sätt delar med oss av våra små guldkorn, då kanske förståelsen mellan oss alla fördjupas? Och vi kanske upptäcker helt nya sidor av det Obeskrivliga genom varandra?

Det här inlägget postades i Annat Kristet. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till O, detta älskar jag i min kyrka!

  1. Zoltan skriver:

    Eftersom hela Sverige verkar ha väntat på att någon tar första steget med kommentarer i detta ämne – så tar jag första steget…

    Det finns väldigt mycket jag älskar i min kyrka, men några av de saker jag tycker allra mest om är:

    * Den heliga mässan, liturgin – oföränderligheten, den obrutna och av liv (förutom böcker) upprätthållna relationen ända tillbaka till Jesus Kristus. Allt detta virvlar runtom mig varje gång jag deltar i firandet av sakramenten – det är en oerhört mäktig upplevelse. Varje del av mässan, varje ord, innehåller så mycket av Bibelns berättelser, och blir så levande! Det blir så fullständigt uppenbart att jag är medlem i en levande kyrka, genom tid och rum, en samhörighet med alla före oss, och alla som kommer efter oss (ända till tidens slut)!
    * Den fullständiga frid (meditation) och glädje som den heliga mässan ger – varje gång! Ofta vill jag försöka hålla kvar denna fridens Ande, och inte behöva ge mig tillbaka in i vår kaotiska värld igen.

    Det finns så mycket mer som jag älskar i ”min” kyrka, men det är nu din tur berätta om dina upplevelser…

  2. Zoltan skriver:

    Ska man bli bekymrad över den svenska kristenhetens relation till sina kyrkor och samfund? Är det bara lilla jag som vågar presentera något positivt om sin kyrka?

    Hmm, jag undrar…

  3. enkla Z skriver:

    Tänkte att du kanske ville höra från andra än katoliker….

    Zoltan, din blogg är splitter ny, så folk har inte upptäckt hur bra den är, ännu. jag länkar hit i mitt ekumenikinlägg.

    I vår församling har vi en extremt hypernervös kyrkoherde, som stänger av kommunionutdelare, ministranter, etc…. hans humör…..har du sett gamla komedifilmer med Louis de Funès?…..
    En gång skulle jag (som helt ny ansvarig) berätta att den ungerske prästen blivit sjuk och förhindrad att flyga hit och hålla den månatliga mässan på ungerska. Kyrkoherdens svar:
    ”Jag kommer ALDRIG att tillåta någon ungersk mässa mer!” *hötte mot mig ursinnigt med fingret* Ibland undrar man om han ska få hjärtinfarkt när som helst.

    Men hans predikningar gör mig så glad inombords! Jag blir så lättad för jag håller med om i princip allt han säger. Och han har avancerade teologiska förklaringar. Annars säger jag som du: den tysta meditationen gör susen.

  4. enkla Z skriver:

    Oj, jag ser att min första mening är missvisande:
    ”Tåänkte att du ville höra från andra än katoliker”
    Det var alltså därför jag var tyst först.

  5. Zoltan skriver:

    Z,

    Visst vill jag höra från alla kristna!

    Så som solljuset består av många vackra färger, så måste väl ändå den samlade kristenheten också manifestera en skönhet, var och en för sig och även alla tillsammans?

    Hade inte tänkt att detta skulle bli en exklusivt katolsk blogg… om det nu finns sådana?

  6. Peter Wiberg skriver:

    Jag älskar det mesta!
    Vi har en församling som sjunger fantastiskt!(?)
    Vi har Jesuiter som predikar fantastiskt.
    Vi har massa engegerade människor.
    Men framförallt Eukaristin, jag brukar tänka mig att himlen öppnas just vid första klockringningen och sedan hålls öppen till slutet!

  7. Zoltan skriver:

    Peter, varmt välkommen!

    Det verkar som det bara är vi katoliker som hittar något vi älskar i vår kyrka?

    Peter, din blogg är nu med i min lista, så att jag kan hälsa på ofta! Gillar verkligen det lilla formatet!

Vad tänker du på? Dela med dig!

