Katolska kyrkan och vår civilisation

2009 juli 4

Många ateister påstår ofta att katolska kyrkan skulle vara fientligt inställd, rentav hindrande, till vetenskap. Detta påstående vittnar mest om obefintliga kunskaper i historia och motsägs av all vetenskapshistorisk forskning under de senaste 50 åren (J.L. Heilborn, A.C Crombie, David Lindberg m.fl). Påståendet är, liksom ateismen, en monumental självmotsägelse från 1700-talet.

Ett otal katolska präster har varit (och är) framstående och erkända vetenskapsmän. Exempelvis var den förste person att någonsin mäta fria kroppars acceleration Fader Giambattista Riccioli. Den man som kallas ”Egyptologins fader” var Fader Athanasius Kircher (uppfann även megafonen!) och den som ofta kallas ”den moderna atomteorins fader” var Fader Roger Boscovich. Den som upptäckte ljusets böjning (diffraktion) och namngav fenomenet var Fader Francesco Grimaldi.

Katolska präster!

I vetenskaperna är det särskilt Jesuitorden som utmärkt sig. Exempelvis är 35 av månens kratrar uppkallade efter jesuitiska vetenskapsmän och matematiker.

Fram till 1700-talet hade jesuiterna (när jesuiterna drev över 800 utbildningsinstitutioner med 200,000 elever):

  • bidragit till utvecklingen av pendeluret, barometern, teleskopet, mikroskopet, pantografen.
  • bidragit till utvecklingen av magnetläran, optiken och elläran.
  • före några andra observerat de olikfärgade banden på Jupiter, Andromedanebulosan och Saturnus ringar.
  • presenterat teorin om blodcirkulation, månens inverkan på tidvattnet och ljusets vågnatur.
  • ritat stjärnkartor över södra stjärnhimlen, lagt grunden för symbolisk logik och oerhört många andra bidrag till dagens vetenskaper (läs exempelvis om herrarna ovan).

Seismologin var inledningsvis så dominerad av jesuitiska vetenskapsmän att den än idag kallas för ”den jesuitiska vetenskapen”. Fader J.B. Macelwane skrev den första amerikanska kursboken i seismologi 1936 och än idag delar American Geophysical Society ut sin årliga medalj, uppkallad efter Fader Macelwane, till lovande unga geofysiker.

Det var även jesuiterna som introducerade västerländskt vetenskapligt tänkande i Kina och Indien. På 1600-talet förde jesuitiska ordensbröder olika metoder för att beskriva vårt universum till Kina, som exempelvis Euklidisk geometri för att modellera planetbanorna. På samma sätt förde jesuitorden ut vår civilisations vetenskapliga arv till Afrika, Central- och Sydamerika. I början av 1800-talet byggde jesuiterna observatorier på dessa ”nya” kontinenter för att studera astronomi, geomagnetism, meteorologi, seismologi och solens egenskaper. Dessa observatorier gav dessa avlägsna platser möjligheter till noggrann mätning av tid, väderprognoser, riskanalyser för jordbävningar och kartor. Särskilt i Amerika lade jesuiterna grunden för den meteorologiska och seismologiska tradition som funnits där sedan dess.

Katedralerna i Bologna, Florens, Paris och Rom byggdes alla för att även kunna fungera som solobservatorier. Det fanns inga andra observatorier i den dåtida världen som med samma precision kunde studera solen.

Att den katolska kyrkan bidragit till vetenskapens utveckling är ett vedertaget faktum bland historiker. Men denna syn delas inte av en bredare allmänhet, som oftast har den bild som katolikhatande 1700-tals filosofer skapade, och som fortsätter att spridas än idag.

Fader Stanley Jaki presenterade övertygande argument i sin forskning till varför det endast kan ha varit i den västerländska judiskt-kristna idévärlden som vetenskap kunde utvecklas till ett självständigt område med ett egenvärde. Icke-kristna kulturer hade nämligen inte liknande filosofiska verktyg, men hindrades av idémässiga ramverk som inte tillät vetenskap att vidare utvecklas. I dessa analyser inkluderade Jaki den Arabiska, Babyloniska, Egyptiska, Grekiska, Hinduiska och Maya kulturerna. Alla dessa kulturer såg delar av vetenskapliga framsteg, men utvecklades inte vidare.

Jag har i många inlägg och kommentarer nämnt ett annat bidrag från katolska kyrkans till vår civilisation: skapandet av universitet!

Universitet var nämligen något fullständigt nytt i den Europeiska historien. Inget liknande fanns varken i det antika Grekland, eller Rom. Universitetsbegreppet som vi idag känner den med fakultet, studieämnen, examinationer, akademiska nivåer osv, har allt sitt ursprung i de medeltida universiteten. Enligt historikern Lowrie Daly var katolska kyrkan den enda institution som visade kontinuerligt intresse i att upprätthålla och utveckla kunskap.

Påvar och andra i kyrkan betraktade universiteten som något av det värdefullaste i den kristna civilisationen. Påven Innocent IV (1200-tal) beskrev universiteten som ”floder av vetenskap som vattnar och när den universella kyrkan” och den efterföljande påven Alexander IV kallade universiteten ”lampor som lyser i Guds hus”. Enligt historikern Henri Daniel-Rops så var det enbart tack vare påvarnas inverkan som ”högre utbildning kunde sprida sina gränser”.

Ett av medeltidens viktigaste bidrag till dagens vetenskap var den fria debatten och diskussionen mellan lärda; en plats där rationellt tänkande togs för givet, inte något som många ateister idag tror uppkom först med ”Upplysningen”.

Historikern David Lindberg skriver i sin bok ” Den västerländska vetenskapens början”: ”det måste tydligt markeras, att i detta utbildningssystem hade den medeltida mästaren en stor frihet. Den stereotypa bilden av Medeltiden framställer professorn som ryggradslös och underordnad, en slavisk anhängare av Aristoteles och kyrkofädren (hur någon slaviskt kan följa båda förklaras inte av stereotypen), rädd för att avvika det minsta från auktoriteters krav. Det fanns visserligen vida teologiska ramar, men inom dessa ramar åtnjöt den medeltida mästaren en anmärkningsvärd åsikts- och yttrandefrihet; det fanns nästan inga filosofiska eller teologiska doktriner som inte underkastades minutiös analys och kritik av de lärda i de medeltida universiteten”.

(Ovanstående inlägg är till stor del en översättning av presentation av Thomas E. Woods bok från 2005 ”How the Catholic Church Built Western Civilization”. Woods har examen i historia från Harvard och doktorsexamen från Columbia University)

Jag har under årens lopp njutit av otaliga föreläsningar (Newmaninstitutet) som tydligt andas den lärdomstradition som katolska kyrkan förvaltar, en lärdomstradition buren av bl.a. logik och rationellt argumenterande. En lärdomstradition som möjliggjort den moderna vetenskapen att utvecklas – den vetenskap som på ett irrationellt sätt används av ateister som argument emot den katolska kyrkan och den kristna tron.

Det är extremt tragiskt att ideligen behöva bemöta den primitiva och onyanserade historiebeskrivning som många ateister odlar av den katolska kyrkan, som varande vetenskapsfientlig och framstegsfientlig – en bild som inte stöds av vetenskapshistoriker och fakta.

Ateism är meningslöst, ett intet, kan inte genera några värden alls, men öppnar endast portarna vidöppna för förstörelsen och främjandet av döden.

Det är ironiskt, men samtidigt talande – sakta eroderar så de grunder som skapade Europas utveckling av vetenskap och mänskliga rättigheter, och vi ser överallt framväxten av civilisationens motsatser: barbari och okunskap, ateismens frukter. Den grund jag istället syftar på är den kristna tron, något som ger egenvärden – eviga värden, något som konkretiserar värden i en livsstil, i livsmål, i mening, i hopp, i glädje, i utveckling för livet.

(Tillagd 2009-12-11: Tydligen har andra före mig sammanfattat hur katolska kyrkan grundlade vår civilisation, t.ex. i SvD artikeln ”Förnuftet blev teologins gökunge”.

23 kommentarer
  1. 2009 juli 4
    Tubbo permalänk

    Intressant..

    Lärdomens tradition står sig ju oerhört stark in i vår tid. I diskussioner med ateister kan jag ibland nämna att genetikerns fader är augustinmunken Mendel, att grunden till Big-Bang teorin lades av fader Lemaitre( samt Aleksandr Fridman) och att Teilhard de Chardin närvarade som rådgivare vid utgrävningarna av pekingmänniskan.

    Det brukar få de flesta att tänka över sina förutfattade meningar..

    Tack för intressant läsning..

  2. 2009 juli 4

    Tubbo,

    Jag har då aldrig sett någon ateist våga ifrågasätta rimligheten i sin åskådning. Jag tror det delvis beror på att de inte vet hur man ifrågasätter sitt eget ateistiska perspektiv, bara andras…

    Fenomenet känns igen från sektmedlemmar – och vi lever i ett samhälle där ett perspektiv har givits total och oinskränkt dominans. Detta perspektiv betraktas som en dogm, får/kan inte kritiseras eller analyseras.

    Kristna brukar beskyllas för hyckleri – men detta fenomen är då ett hyckleri av episka proportioner.

    Måhända är jag extra kinkig, med tanke på att min familj en gång flydde från ett totalitärt system – där den som tänkte fel hamnade i Gulag.

  3. 2009 juli 4

    Jättebra inlägg!

    För en tid sedan gjorde en pedagogikprofessor en undersökning av skolböcker i religion. Han fann att de var fulla av fördomar och felaktigheter. Jag skrev ett inlägg om det med länk till en artikel i Dagen.

    Det denne professor tog upp var just dessa åsikter om att tro och vetenskap är oförenliga. Kristendomen menas vara en bromskloss för utveckling. Kristna människor är våldsbenägna och mentalt efterblivna…

    Och det är ju det vi hör en generation predika nu.

    Jag skrev ett inlägg häromdan om ”Du kan inte bestämma om Gud får finnas” som gick ut på att om Gud finns så finns han oberoende av om nån tror…

    Oj, det skulle jag passat mig för…

  4. 2009 juli 4

    Välkommen igen Kyrksyster!

    Visst är det fantastiskt hur provokativ den kristna tron har blivit igen, efter snart 2000 år!

    Detta gör mig alltmer övertygad! Vi lever ju i en tid då alltfler blir rädda för att vistas i sitt eget kvarter efter att det blivit mörkt, då våra barn har börjat svälta sig till döds, eller mörda varandra. Varje dag fylls nyhetsfloden av nya vansinnigheter – och det som igår var bestialiskt, blir imorgon norm.

    Och vissa ateister är så inskränkta att de inte klart ser något samband mellan orsak och verkan, utan inriktar sitt motstånd mot något som blivit en marginell företeelse i Sverige – enskilda individers religiösa tro.

    ”Sila mygg och svälja kameler” har fått ett ansikte genom Humanisterna.

    Länkar till ditt inlägg.

    Länkar också till ett inlägg om hur inspirerande det blivit att vara rebell i det politiskt korrekta paradiset: ”Underdog”

    Keep on figthting sister!

  5. 2009 juli 5

    Ateisternas argumentering imponerar inte på mig, så långt håller jag med. Men du nämner inte Galilei och hur han behandlades av katolska kyrkan. Detta är visserligen inte något som kyrkan nu försvarar men det verkar ändå konstigt att du inte nämner saken i din utförliga uppräkning av vetenskapsmän. För det där med att Galilei sattes i husarrest är väl sant? Dokumenten finns i Vatikanbiblioteket.

  6. 2009 juli 5

    Varmt välkommen Bengt,

    Anledningen till att jag undviker Galileo är komplex:

    1) Bakgrunden till ”konflikten” med kyrkan är inte allmänt spridd och skulle i sig generera alltför många oinsatta (traditionella) kommentarer. Orsaken till konflikten bottnade egentligen i en akademisk strid, där Galileo inte lyckades presentera argument som övertygade viktiga samtida vetenskapsmän (Brahe, Bacon). Kyrkan följde den dåvarande akademiska elitens råd: ”Galileo hade inte torrt på fötterna”. Läs gärna mer om historien i denna artikel.

    (Tro mig: det är extremt svårt än idag att övertyga den akademiska eliten om nya saker)

    2) Galileos många vetenskapliga bidrag hamnar alltid i skymundan för den ”populära konflikten”.

    Du kan också läsa mer detaljerat om Galileo i Katolska Kyrkans Encyclopedi

    Jag har inte varit i Vatikanbiblioteket, så vilka dokument som finns där har jag ingen aning om – du får väl bli forskare så får du tillträde och kan meddela mig vad du hittar?

  7. 2009 juli 6

    Hej, jag måste bara börja med att fråga en mycket viktig fråga…

    Var någonstans har de religiösa som startat universitet hittat inspirationen till skapandet av just vetenskapsskolor (inte religiösa skolor)?

    Det är något man kan göra och görs helt utan religiöst stöd, alltså är det inte p.g.a. något särskilt inom kristendomen som gör att vi har den västvärld med vetenskap vi har idag. Det var helt enkelt ett nog så liberalt samhälle som tillät det, det ser man på vilka platser som helst som blir liberala/sekulära.

    Att någon har påstått att Gud samtycker till att vi ska bygga universitet, spelar ingen roll, man kan bygga ett ändå. Att kyrkan hade en massa rikedomar att sätta in, ska vi inte komma in på hur de kom över, ni förstår min poäng. Inte heller fanns det många andra som hade resurser att starta universitet. Jag förstår inte den här hyllningen.

    Å andra sidan har alla dåliga sidor som religion fört med sig, varit nästan exklusivt p.g.a. att folk anser sig att gudomligt stöd att sätta sig över andra.
    Därav önskar Humanisterna ett sekulärt samhälle, där ingen religion står över en annan. Att skylla något på ateister är löjligt. Lär er ordet och förstå att det inte är en homogen grupp. Det är ett oerhörd spann av olika människor, som helt enkelt inte tror på en viss gud. ALLA är vi ateister, men det ni kallar ateister har bara gått en gud längre (mindre) än de religiösa.

  8. 2009 juli 6

    Per, varmt välkommen!

    ”Var någonstans har de religiösa som startat universitet hittat inspirationen till skapandet av just vetenskapsskolor”.

    Har du alls läst inlägget?

    Jag tror du ser alltför digitalt på vår historia. Universiteten var en utveckling av något tidigare, inte en plötslig snilleblixt. Vad fanns tidigare? Klosterskolorna.

    Under lång tid var det i princip endast kyrkans folk som kunde läsa och skriva. Munkar (och nunnor) studerade, kopierade böcker, och försökte på olika sätt både utveckla kunskap och utbilda andra. Det fanns ingen tydlig skiljelinje mellan vetenskap och religion – allt var till Guds ära.

    Skiljelinjen mellan vetenskap och religion blev under århundraden allt tydligare, för att slutligen helt separeras.

    Jag rekommenderar med glädje att du lånar några böcker i idé- och lärdomshistoria.

    För info: katolska kyrkan driver än idag universitet, närmare bestämt 1,046 stycken.

    ”Lär er ordet och förstå att det (ateister) inte är en homogen grupp”.

    Är religion och religiösa en homogen grupp?

  9. 2009 juli 6

    Zoltan, hur kom det sig att det endast var kyrkans folk som kunde läsa? Ligger det inte viss sanning i att kyrkan inte ville att ”vanligt folk” skulle kunna läsa?

  10. 2009 juli 6

    Pekka,

    Sorry, jag är ännu inte allvetande – vet faktiskt inte om man kan finna någon generell linje om ”vad kyrkan ville”.

    Men det går lätt att producera ett rimligt antagande: Böcker var något dyrbart och ytterst sällsynt, så den metoden var i det närmaste utesluten. De var dessutom oftast skrivna på latin (eller värre: forngrekiska, arabiska). Fanns det alls lokala skriftspråk?

    Kyrkan målade istället kyrkoväggar och tak fulla med bilder som ett sätt att kommunicera det som är kyrkans roll – sprida Evangelium.

    Jag tror nog att kyrkan gärna hade lärt folk att läsa (och skriva) ifall det hade varit praktiskt möjligt.

    Jag tror det är bättre att fråga: ”Ligger det inte viss sanning i att de sekulära makthavarna inte ville att “vanligt folk” skulle kunna läsa?”

    Katolska kyrkan ”var/är inte en ränksmidande hydra som försökt göra livet så svårt för så många som möjligt, för att manipulera folkets själ”. Pekka, som mästerskeptiker borde du väl ha frågat dig varifrån sådana bilder kommer?

  11. 2009 juli 6

    Hittade några som borde kunna svara på din fråga i sömnen: Medieval Literacy Platform, Utrecht University.

  12. 2009 juli 6

    Jag frågar ju om din åsikt i och med att jag själv inte är säker. Du vet, precis som jag, hur kyrkan ofta beskrivs historiskt sett och beskrivningars sanningshalt är en intressanta frågor. Jag tror att den katolska kyrkan varken är/var en ränksmidande hydra eller en rakt igenom god och välvillig panda. Jag är misstänksam mot alla parter som i sin argumentation inte lämnar rum för nyansering och självkritik. Zoltan, jag vet att du vill framhäva allt gott din kyrka har gjort och mycket av det har jag ingen anledning att bestrida. Samtidigt är du snabb med att utpeka sekularismens nackdelar. Men vilka mörka fläckar anser du själv att den katolska kyrkan har att skämmas för? Och vilka positiva sidor ser du hos sekularismen?

  13. 2009 juli 6

    Det fanns inte mycket skrivet på folkspråken förrän framåt 1500-talet. Boktryckarkonsten gjorde böcker något lite mer lättillgängliga, men det tog tid innan de kom vanligt folk till godo.
    Men det var kyrkan som hade intresse av att folk kunde läsa. Vilka andra?

    I Sverige hade vi ganska allmän läskunnighet på 1600-talet. Folk kunde läsa sin katekes och sin psalmbok, de två böcker som i regel fanns i alla hem. Husförhören som prästen höll varje år, var till för att kontrollera att läskunnigheten inte försummades, bl a. Det är mycket tidigt i europeiskt perspektiv.

    Judarna var naturligtvis ett av de första folk där läskunnighet var allmän. På Jesu tid kunde alla judiska män läsa. Jesus själv kunde skriva och förmodligen måste han kunnat förutom arameiska som var det vanliga talspråket, det klassiska hebreiska och även grekiska eftersom han talade med romerska tjänstemän. Man antar att det var bildningsnivån hos de flesta – även enkla människor.

    Jag kan inte säga hur det förhöll sig i andra mer avlägsna eller okända kulturer. Bara att i Europa fanns inte så mycket att läsa, därför var läskunnighet länge något bara för högre klasser. Så var det i det klassiska GrekIand och i Romarriket. Och det var i denna värld kyrkan grundades. I klostren fanns därför de ”riktiga” munkarna och nunnorna, de som kom från sådana förhållanden att de fått lära sig läsa något de måste kunna, och lekbröder och leksystrar som kunde vara olärda och arbetade med de praktiska tingen.

    I Sverige fanns tidigt runorna. Men det var inte en allmän kunskap, den fanns hos runristare och stormän.

    Men läskunnigheten har alltid legat alla kyrkor varmt om hjärtat. Därför startade man skolor, därför driver missionerna ofta utbildningscenter…

  14. 2009 juli 6

    Pekka,

    Jag får svara på dina två frågor i två kommande inlägg.

    Men, lite kort kanske jag kan lista områden som kunde ha skötts bättre: några av korstågen, mer konsekvent åtskillnad mellan sekulär/kyrklig makt under vissa perioder, mindre fokus på att jaga kättare, mer fokus på att manifestera Kristus (försvara människan), en modernare fertilitets- o preventimedelssyn (blastocyst- och infästningsperspektiv), konflikten mellan delar av östkyrkan och västkyrkan, (åter-)införandet av gifta präster i västkyrkan.

    Jag såg nog avsevärt fler ”mörka fläckar” då jag själv var ateist, men har studerat så oerhört mycket mer om kyrkan sedan dess, så jag ser ofta helt andra orsakssammanhang än det som tidigare verkade så uppenbart – alltmer talar snarare till det sekulära perspektivets nackdel.

    Positiva sidor i sekularismen (här blir listan faktiskt oerhört kort): Vidareutvecklandet av idémässigt självständiga ämnesområden där analys kan ske under objektiva former. Och jag (som katolska kyrkan) anser att det måste finnas en tydlig separation mellan sekulär och religiös makt. Har annars svårt att se vad sekularismen i sig har producerat för unika andra kvalitéer. Förslag?

  15. 2009 juli 6

    Hej igen!

    Till att börja med håller jag helt med om att katolska kyrkan inte står i motsatsförhållande till vetenskapen. Oavsett hur det förhöll sig med Galilei så har detta inget med att göra med kyrkans nuvarande uppfattning. Vatikanen häller sig ju t o m med eget astronomiskt observatorium! – Den motsättning som finns mellan religion och vetenskap ser jag närmast som en kamp mellan tämligen trångsynta sekter på båda sidor, som Förbundet Humanisterna och förespråkarna för ”Intelligent Design” för att nämna ett exempel från varje sida.

    Jag sökte på ”Galilei” på Vatikanens webplats och det tycks ju som om den vanliga uppfattningen inte stämmer. Det fanns en konflikt men inte mellan religionen och vetenskapen som sådan. Men artikeln i Dagen missar en sak. Det sägs där ”Galilei gjorde den revolutionerande upptäckten att jorden kretsade kring solen, inte tvärtom som var den gängse uppfattningen på den tiden.”. Det var ju Kopernikus som framförde den uppfattningen. Galilei skrev sin ”Dialog om två världssystem” för att försvara denna uppfattning. Brahe accepterade inte Kopernikus uppfattning, åtminstone inte uttryckligen. Å andra sidan stödde han heller inte den vanliga geocentriska uppfattningen utan förespråkade en variant av denna: Solen och månen rör sig runt Jorden medan övriga planeter rör sig runt solen. På så sätt kunde han förklara exvis Venus faser. Brahes uppfattning är kinematiskt ekvivalent med Kopernikus. Vilket gör det svårt att förstå att Brahe inte accepterade Kopernikus.

    Galileis övriga upptäckter är för lite kända, det håller jag med om. Han upptäckte (delvis) tröghetslagen och förekom där Newton. Hans viktigaste verk ”Dialog om två nya vetenskaper” (ej att förväxla med ovanstående) innehåller teorin för kaströrelse samt början på vad som nu kallas hållfasthetslära och detta verk tror jag inte är allmänt känt ens bland fysiker.Huruvida det beror på konflikten med kyrkan vet jag inte. Äldre verk borde överhuvudtaget studeras mera.

    Beträffande min kommentar om ateister så tänkte jag närmast på Förbundet Humanisterna och liknande. Deras uppfattning om såväl vetenskap som religion tycker jag är både naiv och okunnig. Det finns å andra sidan också välinformerade ateister som Bertrand Russell. På andra sidan har vi kreationisterna som jag inte ger mer för än humanisterna men vi har också mycket framstående fysiker som har den största respekt för religionen (se t ex Ken Wilburs bok ”Quantum Questions”.) – Kort sagt det finns alla möjliga kombinationer. Hur man ställer sig till religionen har ingen tydlig korrelation till vetensakplig utbildningsnivå.

  16. 2009 juli 6

    Bengt,

    Wow!

    Har du tagit reda på allt det du beskriver i din kommentar sedan igår? Jag häpnar!

    Jag håller också med dig om allt, om kreationism, om Humanisterna – rubbet.

    Enastående!

  17. 2009 juli 6

    Hej igen.

    Bara det om Galilei. Det andra hade jag i huvudet sedan länge.

  18. 2009 juli 6

    Applåd!

  19. 2009 juli 6

    Zoltan, vad menar du med följande: ”Vidareutvecklandet av idémässigt självständiga ämnesområden där analys kan ske under objektiva former.”?

    Annars tycker jag att sekularismen som samhällsgrund har många fördelar. Det är främst i sekulära samhällen där sådant som religionsfrihet kan garanteras eftersom ingen religion favoriseras eller förbjuds. I ett sekulärt samhälle tillåts utövan såväl som kritik av alla religioner på samma villkor. I princip tror jag att det endast är i ett sekulärt samhälle vi kan bibehålla de mänskliga rättigheter som vi idag tar för givna i länder som Sverige. Jag syftar bl a på åsiktsfrihet, pressfrihet, jämlikhet mellan könen, frihet att bejaka sin sexuella läggning, osv. Inom religiösa samhällen förnekas eller hotas ofta, men inte alltid, sådana rättigheter.

    Vidare ser jag personligen en stor fördel med en sekulär bas för etik, då sådan filosofi utgår ifrån människan och världen så som vi förstår dem. En mänsklig etik bör enligt mig sökas med människan, inte det övernaturliga, som utgångspunkt.

    Bengt: Är Ken Wilbur en framstående fysiker?

  20. 2009 juli 7

    Pekka,

    Det jag menar är möjligheten att analysera något, utan att påverka analysen med något religiöst hänsyn – men oberoende analyser gör ju katolska individer lika väl som den mest inbitne ateist.

    Återigen, jag ser fortfarande inte vad sekularismen i sig har producerat för unika kvalitéer.

    Allt det du nämner ovan om mänskliga rättigheter har en intressant historik, som jag ”råkar” ha förberett ett inlägg om (kommer 10.30 idag).

    När du nämner ”religiösa samhällen”, så vore det klädsamt att nämna att dessa är antingen muslimska, buddhistiska eller hinduiska – det är i dessa sfärer som religion utgör grunden för att mörda och lemlästa någon.

    Det finns ingen kristen teokrati, däremot gott om muslimska diktaturer – för att tala klarspråk. Detta exemplifierar tydligt skillnaderna mellan islam och kristendomens natur.

    Läs gärna det snart kommande inlägget om om hur katolska kyrkan lade grunden för humanismen och mänskliga rättigheter – det har nämligen inte heller en sekulär bakgrund. Resan mot mänskliga rättigheter fick ny fart på 1100-talet, genom sammanställandet av den katolska kyrkans kyrkolag.

  21. 2009 juli 7

    Svar till Pekka S:
    Jag råkade stava fel. Han heter Ken Wilber. Nej, han är inte fysiker men boken jag nämnde består väsentligen av utdrag ur ett antal fysikers egna skrifter. Naturligtvis kan urvalet påverkas av att W inte själv är fysiker men texterna finns där. F ö är jag själv fysiker (inte ”framstående” :-) ) och ser inget att invända mot ur fysikens synvinkel. – Naturligtvis reagerar olika personer olika på de religiösa inslagen, fysiker såväl som icke-fysiker. Men det har inget med deras kunskaper och insikter i fysiken som sådan att göra.

    En annan sak. Du skriver så här: ”En mänsklig etik bör enligt mig sökas med människan, inte det övernaturliga, som utgångspunkt.” – Ordet ”övernaturlig” bör man akta sig för. Det finns per definition inget övernaturligt. Finns det så är det inte övernaturligt, är det övernaturligt så finns det inte. Men därmed är absolut ingenting sagt om vad som finns. – Man kan naturligtvis med ”övernaturlig” mena ”överfysisk”/”icke-materiell”. Men i så fall kan man inte a priori avfärda det övernaturliga!

  22. 2009 juli 10

    Zoltan: ”När du nämner “religiösa samhällen”, så vore det klädsamt att nämna att dessa är antingen muslimska, buddhistiska eller hinduiska – det är i dessa sfärer som religion utgör grunden för att mörda och lemlästa någon.”

    Möjligtvis har du rätt när det handlar om mord och lemlästning. Men visst finns det starkt kristna länder där mänskliga fri- och rättigheter inte alltid står högst upp på prioriteringslistan. T ex är homosexuella förtryckta i många länder med kristen prägling.

    ”Det finns ingen kristen teokrati, däremot gott om muslimska diktaturer – för att tala klarspråk. Detta exemplifierar tydligt skillnaderna mellan islam och kristendomens natur.”

    Det kan stämma idag, men historiskt sett har det onekligen existerat kristna teokratier. Och varför skulle inte dessa kunna återkomma?

  23. 2009 juli 10

    Bengt: Med övernaturligt syftar jag på det du kallar för överfysiskt.

Comments are closed for this entry.